Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 20 januari 2013

Årets revy - flum på hög nivå


Nu är den över, Flumtimmen. Vi var ett gäng som var och såg den sista föreställningen igår - samt avnjöt den goda supén på ett fullsatt Harrys i Borgholm.

 
Om jag skulle ge ett sammanfattande betyg, så blir det:    Roligt - inte bara i teorin - överraskande god mat - men alltför lång väntan både på revyn och maten. 
Mycket roligt  var t ex revyensemblens snabbversion av August Strindbergs "Hemsöborna", där en och samma aktör skickligt växlade om mellan tre olika skepnader - som Carlsson, Madam Flod respektive Gusten.
 
Allra roligast var kanske ändå "sammanträdet" på tu man hand med Kalmars kommunalråd Johan Persson* och tidigare "oppositionsrådet" Malin Pettersson*. Där fanns ju också en viss lokal anknytning, eftersom både Johan och Malin ursprungligen kommer från Öland. 
Och visst var det kul med "avslöjandet" av Bengt Erlingssons slutIiga kärleksval - en kamelhona. Det klarar nog Bengt av att tåla.  
I övrigt var det alltför litet av lokala inslag, som man annars kan förvänta sig av en revy som kallar sig lokalrevy.
 
Visserligen kan jag ju själv känna mig smickrad som blev framställd som en förkämpe för att Öland ska betraktas som värdshistoriens ursprung. För tänk om så vore- att Öland verkligen är alltings ursprung - då skulle vi verkligen kunna sätta Öland på kartan! För egen del är det väl bäst att skjuta in att det inte är för bevara "strandningsplatsen för Noaks ark" som jag har satt mig emot att man bygger ett köpcenter på Triangeln utanför Borgholm, utan det är enbart för att slå vakt om den småskaliga handeln i Borgholm och lanthandeln runt om i vår kommun.
 
Att jämföra Lisbeth Lögnartsson med en knubbsäl i Kalmarsund var väl lite taskigt mot knubbsälen. Jag saknade lite mer träffande liknelser kring landets högst avlönade undersköterska. Varför kunde revymakarna inte placera henne med hink och spade i en sandlåda med hennes lekkamrater Eddie Forsman och Ilko Korvovic. Där kunde deras göranden och låtande under det gångna året få nagelfaras med välförtjänt satir. De båda sistnämnda herrarna slapp helt och hållet undan från att figurera eller ens omnämnas i revyn.
  
Debaclet kring Societetsparken, skalbaggarnas delseger över oligarkerna på Ekerum, skolbesparingen på östra sidan som "inte bidde" någon besparing när kommunen istället får betala dyra skolpengar till grannkommunen samt arga runstensbor som vill flytta på kommungränsen och tillhöra Mörbylånga är ämnen som revymakarna förslagsvis hade kunnat göra något av.
 
Ett stort plus tycker jag var att den här revyn inte innehöll en massa långtråkiga dansnummer, som lätt kan göra en revy lite seg, utan i stort sett var det bra tempo rätt igenom.

*) Fotnot: Paret Johan och Malin skulle också ha funnits med i publiken igår men dök aldrig upp. Var dom månne insnöade i Kalmar eller fegade dom ur?

Vill Du kommentera, klicka här!

1 kommentar:

  1. Nog tycker jag att liknelsen med knubbsäl var VÄLDIGT träffande.
    Åke

    SvaraRadera