Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 16 februari 2013

Tentzing fällde Joppe


Att den sherpa som i sällskap med nya zeeländaren Edmund Hillary föst besteg världens högsta berg Mount Everest för snart sextio år sedan hette Tentzing Norgay lär nog Per-Jakob "Joppe" Wiberg i Borgholm aldrig glömma. 
Hade hade snabbt kommit på det igår så hade han kanske kammat hem segern i den frågesportsfinal av Vem vet mest som gick av stapeln i går kväll i TV-rutan. 
Programmet går i repris i "tvåan" i morgon söndag kl. 15.25.
 
Joppe var annars duktig, Alla de frågor som jag som vanlig enkel TV-tittare kunde, dom kunde även han, och ett par till. Dock tydligen inte den om vem som tillsammans med sir Edmund Hillary (ja, han blev faktiskt adlad av den brittiska drottningen för bedriften) år 1953 "besegrade" världens högsta berg. Sherpan Tentzing blev däremot inte adlad, trots att det påståtts att han var den av de båda som först satte sina fötter på bergets topp. Han var ju "bara" en enkel bärare och vägvisare.
 
Själv minns jag från när jag var barn den på den tiden högst sensationella händelsen och tidningsbilden den gången på Hillary och Tentzing och har sedan dess haft dessa båda namn inpräntade i mitt huvud.
 
Därefter har åtskilliga bestigit Mount Everests topp och åtskilliga misslyckats. Längs stigen upp till toppen och under den ligger fullt av människolik nedfrusna som en evig påminnelse om deras sista bergsbestigning. Till den dag vår internationella livsmedelsindustri här finner en ny källa till att dryga ut "nötköttet" med. Förlåt, här var jag visst lite elak!
  
 
Vill Du kommentera. klicka här!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar