Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 7 februari 2013

En husbil med polis i Löttorp några timmar timmar i veckan räcker inte


Polisen ska nu ställa upp en polisbemannad husbil i Löttorps centrum några timmar varje lördag. Det kan vi läsa i både Ölandsbladet, Barometern och Östran (Klicka på respektive tidning om Du vill se lite av vad dom har skrivit om nyheten!). 
Det var väl inte riktigt det som jag hade förväntat mig när jag i en insändare i Ölandsbladet för nästan två veckor sedan krävde att "Kommunen måste agera för att få närpolis på norra Öland". Vill Du läsa vad jag skrev så klicka här!
Jag hade dessförrinnan skrivit en motion om saken som jag presenterade i ett blogginlägg under rubriken Vi måste GÖRA något mot otryggheten på norra Öland - närvarande polis är väl det minsta! som Du får upp om Du klickar på rubriken, ifall Du inte redan har läst det!

Det polismyndigheterna nu erbjuder är inte tillräckligt! Ska husbilen rycka ut och jaga bovar om det blir larm? Eventuella bovar lär nog skratta! Jag tror inte att en polishusbil utanför ICA i Löttorp några timmar på en tidig lördagseftermiddag avskräckar kriminella från brottslig verksamhet på norra Öland ens under dom timmarna.
 
Polis måste faktiskt finnas närvarande på norra Öland hela tiden - och inte bara ett par timmar i veckan. Alltid tillgänglig närpolis med god lokalkännedom. Det är detta som nu förväntas! Samt naturligtvis att morden bli uppklarade!
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar