Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 4 april 2016

Inspirerad av Markaryd

Har just lämnat in en motion med ett förslag som jag hoppas inte ska behöva bli långliggande i någon skrivbordslåda i Stadshuset:
                                         
MOTION till kommunfullmäktige i Ölands bästa kommun 
Inspirerad av Inspirationsdagen i Folkets hus i fredags och vad vi fick höra om Expo Markaryd och vad detta har kommit att betyda för näringslivsklimatet i Markaryds kommun så vill jag gärna föreslå något liknande i vår kommun.  T ex ett årligt Expo Borgholm och Norra Öland där företagarna i vår kommun kan visa upp sig och vad de har att erbjuda såväl inför varandra som inför övriga kommunmedborgare och potentiella inflyttare. 
T ex i en sporthall där utställare hemmahörande i vår kommun kan hyra plats mot självkostnadspris (d v s kostnaden för annonsering, städning etc och erforderlig projektansvarig etc). 
Detta tror jag skulle kunna bli en succé som påtagligt skulle förbättra företagsklimatet i vår kommun och vara till nytta för hela kommunen utan att det egentligen kostar något. 
Föreslår således att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt kommunstyrelsen att anordna en självfinansierad mässa av detta eller liknande slag.     
Borgholm den 3 april 2016 
Per Lublin 
Ledamot av kommunfullmäktige i Ölands bästa kommun
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar