Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 11 september 2017

Elfte september, orkaner ute i världen och småttigheter på hemmaplan

Elfte september, ett datum som sedan sexton år tillbaka har förmörkat världen. Närmare tre tusen människor miste livet i det ohyggliga terrorattentatet mot World Trade Centers tvillingskyskrapor på Manhattan i New York. För att inte tala om hur många som miste livet i den krigföring som den amerikanske president därefter satte igång i den omöjliga uppgiften att med vapenmakt besegra världens terrorism.
Det blir alltmer av terror och bombningar. Städer och länder i ruiner. Människor på flykt för sina liv. Jordbävningar, orkaner och flodvågor som dräper och spolar bort det mesta från stora områden och gör massor av människor utblottade och hemlösa. 
I en värld som ser ut på det viset, hur kan jag då bry mig om och ägna tid åt lokala småttigheter i Borgholm? Kan man kanske undra. 
Men det är bland småttigheterna här på hemmaplan och turerna i kommunalpolitiken som jag kanske kan påverka och göra skillnad. Ute i den stora världen är mina möjligheter att påverka i det närmaste lika med noll. Det är därför som jag skriver jag om det som händer, inte händer och borde hända här hemma! Även om det kan tyckas småttigt!
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar