Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 30 september 2017

Skördefesten så här långt...

Skördefesttorsdagen - ny för i år - var något avslagen kan man väl säga. Skördefestandet hade inte riktigt kommit igång som det borde - trots invigning på onsdagskvällen och massor med tillresande. Finns förbättringspotential till nästa år, om man nu får använda en modern omsvängning (Tänker återkomma med förslag till Skördefestkommittén).   
Igår - skördefestfredagen - var det full fart i Borgholm. Det osade av helstekt gris över torget, och där fanns en mängd aktiviteter och mycket folk hela dagen. Stort folkvimmel på gågatan. Och som vanligt inramat av konstnärlig fantasi. Konstvernissage i f d Galleri Svalan som återuppstått med borgholmska konstnärinnor. 
Stadens krogar verkade vara välbesökta och många bjöd på egen underhållning. Folkligt och full rulle under kvällen i öltältet på torget

Os från helstekt gris ...
... och torghandel
Borgholmskonstnärer i samtal ...
... och konstverk med svart plupp på f d Galleri Svalan
Samt har Borgholms "Globen" vid gamla stadsgränsen fått ett nytt utseende Skördefesten till ära. 
"Globen" med nytt utseende
Kom faktiskt inte utanför gamla stadsgränsen igår och därmed blev det för egen heller inget flängande ute på vägarna under den gångna konstnatten

Idag tänkte jag bege mig ända till Kolstad och under eftermiddagen sitta med mina tecknarpennor hos mysiga Kaffetuppen och ha med mig ett antal Knorrvar-böcker för dom som kan vara intresserade. 

  Fotografier: Per Lublin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar