Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 8 september 2017

Feltänkt vägprojekt skapar järnridå genom hela Rälla och ska inte ha pengar!

Har just läst en insändare i senaste Ölandsbladet från Olle Fors och Björn Rosén som på ett utmärkt sätt beskriver det vansinnigt illa genomtänkta i att dra en järnridå rätt igenom hela Rälla samhälle i form av en bred höghastighetsväg med mitträcke och det lika vansinninga i att driva igenom ett dåligt vägprojekt bara för att det "finns pengar". 
Det här kan man läsa i gårdagens tidning:
Feltänkt vägprojekt ska inte ha pengar! 
TRAFIK 
Bäste Peter Boström! 
Läser tisdagens ledare i Ölandsbladet. Du ondgör dej över Trafikverkets bristande ekonomiska satsningar för Öland, vilket är både rätt och fel.  
Problemet är att Trafikverket nu vill satsa flera hundra miljoner på att bygga 136:an mellan Algutsrum och Borgholm till en mitträckesväg (1/2-väg).  
Vägbredden ökar då från nuvarande ca 8,5 m till 13 meter. På vissa sträckor blir det upp till 20 m där parallell lokalväg måste byggas. Kostnaden från Isgärde till Ekerum uppskattas till cirka 100 Mkr.   
Utbyggnaden kommer att splittra alla samhällen längs vägen, framför allt Algutsrum och Rällabygden. Farter på upptill 100 km/h blir då möjliga för att underlätta för Ölands turister och bilpendlare. Det låter bra, i teorin ger det en tidsvinst på ett par minuter på hela sträckan.  
I verkligheten kan mitträckesväg genom en aktiv jordbruksbygd i stället skapa stora köproblem på grund av traktorer och jordbruksredskap.   
Den planerade rondellen i Rälla kommer att bli en direkt stoppkloss på 136:an och därtill kosta flera tiotal miljoner av skattebetalarnas pengar, till ingen nytta.  
Trafiksäkerheten kommer öka, enligt Trafikverket. Men pengar räcker inte till ett planskilt övergångsställe för att förbinda östra och västra delen av Rälla. Bussresenärer längs hela mitträckesvägen kommer dessutom att riskera livet för att ta sej över vägen där bilar kör med 100 km/h. 
Ännu har man inte lyckats finansiera hela sträckningen, bara en kort stump genom Rälla av ca 25 km. Kanske beror det av att man inte heller vet hur resterande delar skall utföras.  
Utfarterna från Stora Rör och Stugbyn, där kommunen vill bygga en ny tätort längs den nya trafikleden, utan att trafikfrågan lösts, och genomfarten i Glömminge och Algutsrum, ställer till problem. Mörbylånga kommun tycks inte heller vara lika intresserade som sina kollegor i Borgholm att tillfoga medel till detta framtidsprojekt.  
Enligt Trafikverket är de höga kostnaderna för den korta genomfarten i Rälla samhällsmässigt motiverad, till skillnad från förbifart Glömminge, som tidigare haft högsta prioritet av Borgholms politiker och i Trafikverkets planering.  
Men du har rätt i att statsapparaten är minst sagt njugga till regionen och Öland.  
Men när man nu äntligen tilldelar 136:an medel via Regionförbundet, väljer man alltså att till stor kostnad genomföra ett helt meningslöst projekt i Rälla. Utan att undersöka alternativ för att få mest nytta av erhållna medel!  
Projektet präglas av att det gäller att göra av med pengarna, inte hur man får mest ut. Eller som det sades på Samrådet i maj: ”Då kan någon annan få pengarna!'? 
OLLE FORS
BJÖRN ROSÉN
Kan inte annat än att hålla med Olle Fors och Björn Rosén. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar