Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 3 april 2018

Pinsamheternas pinsamhet

Pinsamheternas pinsamhet var väl mitt lilla inhopp i TV-rutan i måndags för en vecka sedan, i TV 2:s dagliga frågesport Vem vet mest. Det visade sig nämligen vara att jag var den som visste minst!!!
Jag hade lyckats förtränga det hela, att jag varit hos Sveriges Television i Göteborg i höstas och där gjort bort mig rejält när programmet spelades in. Hade blivit utslagen redan efter tre frågor i första ronden medan alla dom andra gått vidare. Mina lampor hade slocknat en efter en efter varje fråga. Ridå.
Så när Alexander Jensen från Ölandsbladet ringde i tisdags och berättade att han hade sett mig i TV kvällen, så innan visste jag inte riktigt vad det kunde handla om innan det plötsligt gick upp för mig och åter kände jag pinsamheten.
Visste minst
Okej, man kan förstås säga att en del frågor är väldigt lätta och andra är betydligt svårare och att jag varit duktig på att lyckas dra till mig svåra. För inte är det så lätt att på bara tre sekunder besvara frågan vilken myndighet som förkortningen DI står för eller utan mer betänketid än så räkna ut hur många grader ett halvt varv av en cirkel är. Det kunde inte jag, kan du?* 
Men att jag missade efternamnet på deckarförfattarinnan Anna Jansson var ju lite försmädligt, för jag har ju faktiskt träffat henne på Gotland även om det var många år sedan och hon brukar ju nämnas någon gång då och då. Å andra sidan har jag alltid haft lite svårt med namn och kan inte ens namnen på alla 35 ledamöterna i kommunfullmäktige (vilket i och för sig kan bero på att en del av dem över huvud taget inte ens märks).
Så fånigt det känns när man kan svaren på de flesta av dom andras frågor men misslyckas med att svara rätt på sina egna.
Hoppas nu bara att jag inte har skämt ut Öland för all framtid! 
Och lite revanschsugen får jag väl medge att jag är. 
*) Fotnot: Rätt svar ska jag avslöja imorgon :-)
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar