Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 17 april 2010

Bra att vår kommun äntligen har vågat säga ifrån mot att svara för dyrbar hemtjänst för sommarboende i kommunen


Äntligen har socialnämnden och socialförvaltningen börjat följa min uppmaning att sluta upp med att stå för hemtjänst åt personer som inte är skrivna i kommunen.

D v s dom har sagt nej till alla sådana ansökningar som gäller längre tid än fyra veckor. Dom stödjer sig på vad som kan anses vara "skäligt".

För min del anser jag att det inte är skäligt att Borgholms kommun alls ska behöva svara för någon hemtjänst åt personer som är skattskrivna på annat håll när hemkommunerna inte vill betala ersättning för Borgholms kommuns kostnader!

Men detta är ett gott steg på vägen. Bravo, säger jag till vår socialchef Lisa Källén som vågat sätta ner foten och lyckats få nämnden med sig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar