Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 11 mars 2011

En ny Hjalmar Branting?


Det hann inte gå många timmar efter att jag på bloggen igår publicerat grönköpingsfunderingarna kring vem som borde bli ny socialdemokratisk partiledare förrän den socialdemokratiska valberedningen (DHVb) kom till skott och presenterade sitt förslag.

Om man i Grönköpings Veckoblad hade siktat in sig på femtiotalet med en slags Tage Erlandersom den nye partiledaren, så gick Den Heliga Valberedningen ännu ett steg till längre tillbaka och utsåg en med mustasch, och det är mer än hundra år sedan detta hände sist, då Hjalmar Branting blev socialdemokratisk partiledare.

Nu har vi förstås i Borgholm haft en s-ledare med mustasch som t o m blev kommunalråd under en period (Jan Engelholm 1994 - 1997), men som såsom kommunalråd inte gjorde någon större succé, så vi får väl se om inte - eller om - Håkan Juholt lyckas bättre. För min del är det nog klokast att inte lägga mig i den svenska inrikespolitiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar