Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 9 mars 2011

Ett intressant sätt att få fler invånare skrivna i Borgholms kommun


Idag är det askonsdag och jag har inlett årets fasta. Ni som följde min blogg förra året blev plågade med ideliga rapporter om min viktminskning under fjolårets fasta, inspirerad som jag den gången var av "Uffes (chefredaktör Ulf Carlssons) bantarblogg" i tidningen Östra Småland. I år ska jag skona er från viktkurvor och allt för detaljerade rapporter på det området.
Har med anledning av tecknaruppdrag rest upp till den stora båtmässan i Älvsjö. Att fasta, vara "förstadagshungrig" och samtidigt kryssa runt bland mässans många frestande godisskålar med lakritsbåtar, hallonbåtar m m kan vara extra påfrestande. Så mycket kan jag i alla fall säga.
Här stötte jag nyss ihop med Christer Ekholm, ägare till bl a f d magasinsbyggnaden med silo ytterst i Borgholms yttre hamn. Han har numera låtit skriva sig i Stockholm, där han har en bostad i Bromma. Under sin tid som mantalsskriven borgholmsbo var han under tre år i följd (enligt egen utsago) den person som toppade kommunens inkomstliga och därmed den som betalade högst skatt till Borgholms kommun. Men av olika anledningar har han tröttnat på Borgholms kommun.
Mån om kommunens inkomster frågade jag honom vad som skulle kunna få honom att åter skriva sig i Borgholm.
- Att ni byter kommunledning, blev svaret.
Jag kunde inte annat än ärligt svara honom att det vill jag gärna medverka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar