Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 11 maj 2011

Mota Olle i grind och sätt stopp för gasletarna!


Ett bolag vid namn Gripen Gas AB vill exploatera mark på Öland för gasutvinning.

För mig är det fullikomligt oacceptalt att främmande lycksökare sak få komma hit och börjar leta efter gasfyndigheter här på Öland. I mina ögon är det lika galet som skattsökare som nattetid smyger runt med metalldetektorer och spadar och plundrar våra vikingagravar.

Det mest regelvidriga är att dessa gasletare skulle få rätt att utvinna gas ur marken utan att markägaren får så mycket som ett öre och inte har nånting att sätta emot.

Här måste vår kommun mangrant sätta sig till motvärn och försvara markägarnas rätt mot dessa inkräktare som redan har valt ut tre områden i kommunen, Melby, Nyby och Lundeby, där de vill börja leta efter gas.

För övrigt är utvinning av gas ur marken för energiändamål riktigt dåligt ur miljösynpunkt. Tummen ned.


2 kommentarer:

  1. Vi har varit med om samma sak i Skåne. Du har helt rätt: Sverige behöver en ny minerallag! Läs gärna om Shells planer i Skåne på http://heavenorshell.se/

    SvaraRadera
  2. Ser man på. Det finns tydligen även skåningar som läser min blogg. Vilken spridning!

    Tack för infon och en i sammanhanget intressant sida:

    http://heavenorshell.se/

    SvaraRadera