Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 2 oktober 2012

Dörrvakten Lennartsson


Nej, det var inte Lisbeth Lennartsson som satt i drakbåten som köpingsvikingarna lät gå upp i lågor på aftonen efter sistlidna lögaredag (d v s i lördags kväll).
I går kväll dök hon nämligen livs levande upp som dörrvakt vid ingången till stadshuset i Borgholm.
Det var förr som det kunde det hända att man lät offra hövdingen för att blidka gudarna efter flera oår i följd. Men så barbariska är vi lyckligtvis inte längre. Så trots en lång rad oår sedan Lennartssonskan tillträdde som kommunalråd år 2002 behöver hon inte vara orolig för att offras på sådant vis.
Däremot kunde hon gott offras som kommunalråd till förmån för någon som kunde sköta kommunalrådssysslan på ett vuxet sätt och inte bete sig som en barnunge!
Nu undrar ni förstås varför Lennartssonskan uppträdde som dörrvakt. Och det kan man gott undra.
Under helgen fick vi i Ölandspartiet veta att det skulle bli ett icke-officiellt möte i Stadshuset i denna vecka och man undrade om även vi hade fått inbjudan. Vilket vi inte hade. Det var någon i de rödgrönas led som undrade, och som tyckte att även någon från Ölandspartiet borde vara med. Det var ett möte som Alliansmajoriteten hade inbjudit till och som bl a skulle handla om skolan i Runsten. Jag fick veta at det skulle vara i Stadshuset igår måndag och börja klockan sju och att partiernas gruppledare och ytterligare en person från varje parti skulle få vara med.
En kvart före klockan sju anlände jag till Stadshuset tillsammans med min partikamrat Roland Wickholm från Ölandspartiet. Innanför den stängda ytterporten stod Lisbeth Lennartsson i mörkret. När jag tog i portens handtag, så gläntade hon på porten, blockerade ingången och frågade:
- Vad vill ni?
- Vi vill få samma information som övriga partier, sade jag.
- Jag har bara bjudit in ks-partierna*, svarade dörrvakt Lennartsson, så ni är inte välkomna! Ni är inte inbjudna!
- Jo det är vi faktiskt! Av någon som tyckte att alla partier borde få vara med!
- Då vill jag veta vem det är som har bjudit in er!
- Det tänker jag absolut inte tala om, svarade jag.
- Det är jag och alliansen som har bjudit in till detta möte och då då är det vi som bestämmer vilka vi vill bjuda in, fortsatte stadshusets nya dörrvakt.
- Ska inte kommunens fjärde största parti ha samma rätt till information som övriga partier? frågade jag.och fortsatte: - Det visar isåfall på en väldigt dålig respekt från din sida mot de väljare som har röstat på oss!
- Roland kan få komma in, men inte du! Ja så sa Lennartssonskan faktiskt!
Detta gick Roland Wickholm naturligtvis inte med på. Nu anlände tre personer av dom som kallar sig rödgröna. Dom tyckte inte att det var något att bråka om ifall vi också var med. Med detta gav Lisbeth Lennartsson upp och släppte in oss. - Ni kan gå och ta en kopp kaffe innan det börjar, sa hon plötsligt.
Medan Roland och jag och de tre andra nykomna gick upp en trappa och fortsatte mot köket med kaffebryggaren, så gick Lisbeth ytterligare en trappa upp där mötet skulle hållas. Och när vi - efter att ha skippat kaffet - kom dit upp, så var Eddie Forsman och övriga alliansgruppen redan informerade om vår ankomst, varpå ävenledes Eddie röd i nyllet och med hög röst började försöka utfråga oss om vem som bjudit in oss.
När han inte fick något svar på det, så blev han ännu argare och skrek att nu skulle det bara bli information om kommunens ekonomi och inget annat, och så fort som informationen var klar så skulle allianspartierna resa sig och gå därifrån. Lisbeth instämde med samma sak och att man skulle ta ett samtal med de rödgröna i ett senare sammanhang.
Uppenbart var Ölandspartiets närvaro ett streck i räkningen för Eddie Forsman och Lisbeth Lennartsson, vilka hade hoppats att med någon sorts skrämselpropaganda få Ilko Corkovic och övriga rödgröna med sig på att stänga skolan i Runsten! Detta var nu kanske svårare för dem ifall vi från Ölandspartiet var med, vi som har en tydligt linje att kommunen har ett ansvar för att alla kommunens skolor ska få vara kvar och att de är värdefulla att ha kvar!
I nästa inlägg ska jag berätta mer om vad som kom fram på mötet och vad som hände där.
*) Fotnot: Med "ks-partierna" menar Lisbeth Lennartsson förstås de partier som har en plats i kommunstyrelsen, och där sitter de tre största partierna och de fyra minsta. Det fjärde största partiet, Ölandspartiet - har de övriga partierna lyckats stänga ute från kommunstyrelsen genom kartellsamarbete. I andra kommuner talar man om de partier som har plats i kommunfullmäktige och att de ska behandlas lika; där särskiljer man inte de partier som råkar ha fått plats i kommunstyrelsen. Så gör man heller inte beträffande kommunalt partistöd och andra lagsammanhang, utan där är det om partiet har plats i kommunfullmäktige eller inte som är det helt avgörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar