Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 3 juni 2013

All den skam åt Aldenstam!


Här har jag fått till en rubrik som rimmar riktigt bra, men kanske har jag tagit i lite väl mycket. 
Visst borde den gamle s-politikern Gunnar Aldestam ha anledning att skämmas efter sitt senaste obegripliga utspel, men "all den skam" åt honom är väl inte riktigt rättvisande, för det finns nog fler som också borde skämmas.
 
Och det som Jan Erici nu har gjort är värre!
Här ska jag dock berätta om den  fegis som Gunnar Aldestam faktiskt är, när han inte kan stå för vad han gör. 
Det var så att Gunnar Aldestam tillsammans med ytterligare en socialdemokrat, och en centerpartist från Runsten i samband med ett kommunfullmäktigemöte tidigare i våras undertecknade ett par motioner som jag hade författat och som kort och gott gick ut på att båda skolorna på östra sidan skulle få vara kvar även nästa läsår och att sjätteklassarna i dom olika skolorna inte skulle behöva flytta till Slottsskolan. Senare har även en miljöpartist skrivit under motionen om skolan skolan i Runsten. Varpå båda motionerna har lämnats in på Stadshuset i Borgholm.
   
Förra måndagen - några timmar före det närmast riksbekanta kommunfullmäktigemötet - blev jag uppringd av en upprörd Gunnar Aldenstam som lät som om han hade skitit på sig. Han hade i sin tur blivit uppringd av Ölandsbladets Michael Ståhl som tydligen haft synpunkter på Gunnars namn under motionen, och Gunnar påstod sig nu inte ha begripit att det var en motion som han skrivit under. Trots att detta klart och tydligt framgick av texten. Uppenbarligen var Gunnar Aldestam nu var orolig för reaktionerna inom sitt parti.
 
Det är tydligen farligt att vara med och föreslå saker tillsammans med personer från andra partier utan att fråga det egna partiet om lov först. I varje fall om man är socialdemokrat. Men det hade Aldestam kommit på först efteråt.
 
Detta är bakgrunden till Ölandsbladets artikel i tisdags med rubriken Vrede mot "falsk" Lublin-motion där Aldestam förnekar att han har skrivit under motionerna och kallar det ett "jäkla skämt".
 
Om nu Aldelstam inte vet vad han gör, så borde han ju kunna stå för det och inte skylla på mig, för jag kan ju inte rå för om han inte vet vad han gör!
 
Detta är inte första gången som Gunnar Aldestam inte vet vad han gör. Jag erinrar mig en händelse - även om den ligger runt tio år tillbaka i tiden - när Aldestam satt med i Kalmarsunds Gymnasieförbunds direktion (där jag var med som ersättare och deltog i sammanträdena) - och frågan om att starta ett gymnasium i Borgholm skulle avgöras, och då handlade det om ett riktigt gymnasium inriktat på kommunens egna ungdomar och deras behov.  
Samtliga vi som representerade Borgholms kommun i gymnasieförbundet var helt överens och efter mycket lobby-arbete hade vi lyckats få ihop en visserligen knapp men dock majoritet för att satsningen skulle bli av. Då - när den avgörande omröstningen skulle ske i direktionen - råkade Aldestam missuppfatta vad "ja" eller "nej" stod för och röstade därför fel!  
Därför fick vi inget gymnsasium den gången*
Snacka om ett "jäkla skämt"!


*) Fotnot: Det Ölands Gymnasium som senare kommit att bli är ju något helt annat och alltför specialinriktat rör att kunna bli det naturliga valet för våra egna ungdomar i Borgholms kommun.
  
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar