Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 26 juni 2013

Intetsägande protokoll


Igår var protokollet från senaste kommunfullmäktigemötet klart. Du kan klicka här om Du vill läsa det. 
Men vad säger protokollet egentligen? Inte så mycket mer än att det redogör för själva besluten och de yrkanden som ställdes samt att man i bilagor kan se hur var och en röstat vid de voteringar som förekommit. 
Man kan t ex utläsa ur protokollet att av dom tolv beslut som fattades vid det senaste kommunfullmäktigemötet så var var alla ledamöterna överens i nio. Beträffande tre beslut hade jag en avvikande mening och där reserverade jag mig. Mina reservationer (som även finns med som bilagor till protokollet) kan Du läsa om Du klickar här. I övrigt var alla överens om allting. I varje fall enligt protokollet.
Ingenting finns med i protokollet om själva debatterna. Det nämns t ex inte med ett endaste ord vad dom olika debattdeltagarna hade att säga i den infekterade frågan om kommunsammanslagningar, som pågick under större delen av den sista timmen under benämningen "allmänpolitisk" debatt. 
Då är det faktiskt bra att allt finns filmat och tillgängligt i efterhand. Oavsett vem som hållit i kameran. Väljarna har rätt att kunna ta del av vad deras politiker har sagt under debatterna - eller om dom bara har tigit! Det är bara att klicka HÄR  för den som vill veta!

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar