Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 4 april 2020

Kejsare som ej kan smittas? Utslagning av butiker i staden och hur många färre arbetstillfällen?

När jag slog upp dagens nummer av Ölandsbladet vid köksbordet i morse så hajade jag till vid den här sidan där jag fick kejsar Ilko I och hans hovmarskalk Anders Magnusson att som välkomstgåva förära en plastinpackad orkidéuppsättning till en igår nyetablared butiksföreståndare på det hemska "Triangelområdet" vid stadens infart från Köpingsvik: 
Sida i dagens nummer av Barometern
Kejsaren som uppenbarligen tror sig vara osmittbar för coronaviruset håller sig inom ryggdunks armslängd från både butiksföreståndaren och hovmarskalken. Har han inget som helst förstånd?
Eller gäller inte Folkhälsomyndighetens rekommendationer om minst två meters avstånd från andra människor för kejsare som ska få vara med på bild?
Tänker och funderar Per Lublin
                   
PS. Kejsaren tror sig dessutom genom etableringen av "Dollarstore" (med en vedervärdigt ful hangarliknande byggnad på "Triangeln") ha skapat tolv nya arbetstillfällen i kommunen.
I själva verket kan man nog befara att de tolv arbetstillfällena vägs upp att "Dollar Store" med sina lågkvalitetsvaror slår undan benen på många av detaljhandelsbutikerna i Borgholm och förorsakar att långt fler arbetstillfällen försvinner.
Så det är nog inte så mycket att gratulera om man ska tänka längre än näsan räcker.

Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

2 kommentarer:

  1. Men du vill ändå ingenting Per! Du vill inte ha hit några företag, inga bostäder, inga ungdomar. Vad ska det bli av med Borgholm i framtiden? Det kanske är dags för herr Lublin att ta pension en gång för alla för det skulle bli mycket bättre politik i stadshuset!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar till anonym fegis:

      Jag vill gärna ha hit seriösa företag med lite stil och kvalitet men är inte särskilt intresserad av företag som kommer hit med en massa skräp, förfular miljön och försämrar underlaget för många av våra redan etablerade företag som gör vår stad levande. Dollarstore är ingenting som jag hade velat få hit!

      Vidare vill jag gärna att det byggs bostäder som vanligt folk (inberäknat ungdomar och äldre) har råd att bo i.

      Samt vill jag att våra ungdomar när de blivit färdigutbildade någonstans på fastlandet ska ha både lust och möjlighet att flytta tillbaka hit med sina respektive och låta sina barn få växa upp här.

      Så du har uppenbarligen noll koll på vad jag vill. Dessutom är jag inte någon anonym fegis som du utan vågar stå för vad jag vill och för mina ord!

      Radera