Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 24 augusti 2020

En hederlig svensk enkel lunch istället för inställd nobelmiddag?

Apropå den inställda nobelfesten med tillhörande middag som jag nämnde om igår. 
Många människor som aldrig har varit ens i närheten av en nobelmiddag brukar ofta fotografera i princip allt dom äter eller tänker att äta och lägga ut på bild till alla sina vänner på Facebook. 
Jag som inte heller har varit i närheten av en nobelmiddag men på sin höjd tagit några bilder på kräftor, midsommarsillen med nubbe, påskabord fettisdagsbulle och kanske något ytterligare gott i samband med någon högtidlighet har klarat mig bra ändå. 
Själv har jag till exempel söndagen till ära avnjutit en hederlig svensk enkel lunch i form av en kall pilsner (inget tjafs, inga konstigheter) och ert par decimeter falukorv, grovt tillskuret i några ojämna bitar. För att lyxa till det hela blev det med en tallrik, dock inga andra bestick än fingrarna. Det gick alldeles inmundiga sig utan att först fotografera härligheten. Gott blev det utan bild. 
Kom att tänka på att när nobelpristagarna kommer till Stockholm i vinter för att hämta sina priser och det nu inte blir någon Nobelfest med middag utan att de istället möjligtvis får avhämta sina priser i något avlägset slott där kungen kan tänkas sitta i karantän. Där priserna på behörigt socialt avstånd kan få emottagas från hans majestät. 
Så varför inte passa på att då överraska nobelpristagarna med en sådan typisk hederlig svensk lunch som denna som jag här nu har beskrivit. Kanske att inmundigas utomhus om vädret så tillåter eller med lämplig social distansering i slottets kök. Det kan för dem bli ett minne för livet innan de reser hem till sina respektive länder.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar