Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 5 februari 2021

Ansvarslöst I: Fysiska företagsbesök

För ett par veckor sedan fick jag på kommunens hemsida se något som fick mig att genast reagera. En bild på ett par av Grabbholms kommuns överbetalda tjänstemän med en text där dom skröt över hur många företag dom besökt! I dessa tider när coronan skördar sina oskyldiga dödsoffer som värst! Så här såg det ut:  
Drog blixtsnabbt till med en upprörd kommentar i kommentarsfältet: 
Vad är det för dumheter att fara runt och besöka en massa företag när vi uppmanas att undvika alla inte helt nödvändiga sociala kontakter annat än med dem man bor tillsammans med. Det är rent ut sagt ansvarslöst. Annars är det naturligtvis bra med att kommunala beslutsfattare besöker företag i kommunen för att sätta sig in i deras situation, men det är verkligen inte bra med fysiska besök när när det pågår en pandemi, det är så att man baxnar!  
Jag borde dock först klickat på rubriken och läst vidare hela artikeln - vilket jag inte gjorde - där det i en mening mot slutet står ”Vi jobbar just nu främst med digitala företagsbesök ...”.
  
Detta missade jag och därmed fick därmed rejält på tafsen från några som tyckt att jag varit orättvis. Och tyckte att jag borde be om ursäkt!
  
Nu kan man ju tycka att det inte är mitt fel att artikeln - om man bortser från den där meningen mot slutet - är väldigt missvisande, och det är ju inte konstigt att man uppfattar ordet besök som riktiga besök. Annars är det ju inte så mycket för grabbarna ifråga att skryta med.
  
Av andra kommentarer framgår att det är företagare som är glada över att ha fått sådant besök - alltså rent fysiskt besök - från kommunens företrädare och de båda tjänstemännen förnekar inte heller att dom gjort fysiska besök när dom skriver att ”just nu” sysslar ”främst med digitala företagsbesök”. Min markering.
Medger gärna att det var slarvigt av mig att inte läsa igenom hela artikeln innan jag drog till med kommentaren, för då kunde den ha blivit bättre skriven. Hade ju kunnat lägga till att för inte så länge sedan var det mycket ovanligt att företag i vår kommun alla fick besök från höga kommunala vederbörande, då när det inte fanns någon corona som ställde till det. Vet inte hur många år det dröjde innan t ex nuvarande ägare till ett större företag som Borgens fick ett sådant besök. 
Vidhåller att det är ansvarslöst med fysiska besök när det pågår en pandemi. Detta gäller såväl kommunalråd som överbetalda kommunanställda underhuggare! 
Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka " R
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar