Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 17 februari 2021

Askonsdag, fasta och Årets ris

IDAG är det ASKONSDAGEN, själva fastlagen är över och idag började förr i tiden den sju veckor långa FASTAN fram till påsk!
Prövade själv några gånger - fast det var länge sedan - att vid denna tid genomföra en fasta och brukade efter några dagar av kvalfylld hunger gå in i ett behaglig tillstånd (med örttéer, juicer och buljong som enda föda) som i bästa kunde pågå ända fram till påsk då man brukade vara ungefär tio kilo lättare. Men efter några ytterligare månader var man vanligtvis tillbaka på sin gamla vikt igen😀  

Det finns en gammal - halvt  bortglömd - tradition att man risar varandra den här dagen som en slags inledning till det asketiska liv som ska följa, och jag har under senare år passat på att just denna dag dela ut Årets ris här på bloggen.
Nu under coronan är ju ingenting sig likt så i år har jag inte brytt mig om att utnämna någon särskild person som årets ristagare, utan årets ris tilldelas kollektivt alla dom som riskerar egna och andras liv genom att till exempel åka på skidresor till fjällvärldens turistorter, besöka shoppingcentra och åka kollektivt utan munskydd eller rent allmänt strunta i myndigheternas råd och restriktioner.
Sist men inte minst får Årets ris delas av de myndigheter som ännu inte insett att det inte räcker med råd och att lita på allmänhetens egna ansvar och följsamhet utan att det nu krävs betydligt hårdare bandage om vi någorlunda ska kunna komma undan en tredje och värre våg av coronan!
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar