Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 6 november 2018

Skendemokraterna (SD) i Borgholms kommun

Turerna på Riksdagis verkar framför allt handla om hur man ska kunna frångå valresultatet så att dom väljares röster inte ska ha någon betydelse som har röstat på ett visst parti, som alla dom andra vill negligera och ställa helt utan inflytande. 
Vad är det för demokrati där inte alla röster ska vara lika mycket värda? Även dom medborgares röster som hamnat hos ett parti där dom andra partierna inte velat att dessa röster skulle hamna. Ett valresulat är väl ändå vara det som visar vad folket vill och om inte det respekteras då sätts ju hela grunden för vår demokrati ur spel. 
Debatten om hur landet eller kommunerna ska styras ska föras med sakargument före valet. Hur det sedan ska bli ska avgöras i själva valet och INTE i någon sorts sandlåda efter valet där rösterna plötsligt ska värderas olika beroende på vem eller vilka som fått dem. 
Att respektera valresultat är en grundbult för demokratin!
Till dom som inte förstår detta hör faktiskt Skendemokraterna (SD) i Borgholms kommun.
Många tycker nu synd om SD med anledning av hur dom och SD:s väljare blir behandlade av dom andra partierna på  riksnivå. Men egentligen är det inte ett dugg synd om SD, eftersom SD själva här på kommunal nivå bär sig precis lika illa åt genom att hjälpa dom andra partierna att ställa Ölandspartiet utanför varje möjlighet till inflytande i vår kommun. Trots Ölandspartiets framgång i valet. 
Så har nämligen skendemokaterna (SD) i Borgholms kommun nyligen gjort genom att hindra Ölandspartiets många väljare från att få bli representerade i kommunstyrelsen.
Känns beteendet igen? 
                                                                                 
  Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag heter Anders Hill med ursprung i Kalmar, Öland och Blekinge (men Göteborgare sedan 50 år) som upptäckte din sida när jag började använda Firefox. Jag har fortfarande en del kontakt med mitt ursprung genom en släkting i S:a Möckleby som jag gärna besöker och tycker det är kul att följa vad som händer i min barndoms trakter. Jag är också politiskt intresserad och förstår att vi befinner oss helt på samma sida. Jag kommer att följa dig framöver och kanske kommentera. Sd-kärringen med sin husvagn var en bra historia. Såg att Alfsson i Kalmar hade fått lämna rampljuset (men det finns hur många kopior som helst som kommer att ta hans plats och han kommer fortfarande att få julhälsningar av Jimmy och gänget, var sås äker...

    SvaraRadera