Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 15 november 2018

Inte bara lekplats... Känner att jag måste be norra Öland om ursäkt!

Fast egentligen handlar det inte bara om lekplats, det handlar om en styvmoderlig behandling av norra Öland från Borgholms kommuns sida.
Medan allt mer resurser läggs på centrala Borgholms utveckling, på kommunsammanslagningstjafs och på sånt som gagnar gullegrisar som Ekerum så får norra Öland stå tillbaka, trots allt fint som sades om att utveckla norra Öland i en tidigare valrörelse.
Visst, vi hade en riktigt bra fullmäktigeberedning för norra Öland i början av förra mandatperioden som gemensamt jobbade fram ett  skapligt åtgärdspaket som kommunfullmäktige klubbade igenom.

Kruxet är bara att kommunstyrelsen som skulle verkställa det hela glömt bort att göra det. Trots att jag då och då har påmint, vilket fler än jag har gjort. Och nu har det gått tre år. Upprustningen av Åkerboskolan har ännu inte påbörjats och f-n vet nu om den nu alls blir av. Med Åkerbobadets utveckling har det ännu inte hänt ett skit. Och så vidare, och så vidare. 
Visst, en nyinvigd allaktivitetspark för vuxna och äldre barn, en motionsslinga i Löttorp och hamnutbyggnad i Byxelkrok. Men allt det andra då???
När turordningslistan på iordningställande av kommunala lekplatser skulle göras hösten 2016, så beslutade kommunledningen - då bestående av Ilko Corkovic (S), Marcel van Luijn (M) och nordöländska Sofie Loirendal i full samstämmighet att prioritera tre lekplatser i Borgholm före Löttorp. Hur tänkte egentligen Sofie den gången? 
Ingen ändring heller när kommunstyrelsen i april året efter tilldelade medlen till lekplatser och egentligen inte heller när turordningslistan åter kom upp i kommunledningen i oktober 2017. Den enda ändringen var då att två lekplatser i Borgholm fick byta plats med varandra på listan. Löttorp var fortfarande nedprioriterat och Sofie lät åter detta ske.
Själv vill jag be norra Öland om ursäkt för att jag inte var alert nog att reagera i kommunstyrelsen på aprilsammanträdet när det skulle beslutas om medel till lekplatserna. 
Vi hade ju faktiskt i vårt valmanifest att vi ska "arbeta för att det görs extraordinära satsningar på norra Öland". Så jag borde ha föreslagit att lekplatsen i Löttorp skulle ha fått komma i första ledet. Och när jag inte gjorde det så får jag i efterhand verkligen skämmas!

Plats för kommentarer 

      Relaterade inlägg:
Färdigt åtgärdspaket för norra Öland - onsdag 7 oktober 2015 
Bra för norra Öland - bra för hela kommunen! - fredag 9 oktober 2015 
Tysta bänken - onsdag 16 mars 2016 

 Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

2 kommentarer:

  1. det går inte att kommentera, för alla kommentarer som inte passar kommer inte in.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du kanske märker går det faktiskt bra att kommentera så länge som kommentarerna håller sig på anständig nivå. Enda restriktionerna gäller anonyma personpåhopp, kränkande av folkgrupper och kommentarer av sexistiskt slag. Då är det stopp. D v s ungefär samma som gäller för insändare i dagspressen.

      Radera