Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 25 november 2018

Från Riksdagis, del II

Riksdagis - ett stenkast från Kungliga Slottet i Stockholm

 Åter i rollerna:  
ANDREAS 
Jimmy 
Krister 
Ebba 
Jan 
Anni 
Stefan 
Isabell 
Gustav 
Jonas

- MEN VAD ÄR DET NU DÅ, KRISTER, VAD GRÅTER DU FÖR?  
- Buhuu! Anni å Jan har varit dumma mot mejj, dom ville inte låta mej vara stattminister, så nu e jag RIKTIGT LESSEN. På riktigt! 
- Å Anni va dummast, så ja förstår inte varför hon sen har fått spånndera! 
- De hetej inte spånndeja, de hetej SÅNNdeja! Så de så!    
- NJA, Å DET GICK JU INTE SÅ BRA FÖR ANNI. JAG SA JU REDAN FRÅN BÖRJAN ATT DET INTE SKULLE GÅ, MEN HON VAR JU SÅ ENVIS! 
- Kjisstej å Stefan va dumma. Dom ville inte leka om inte dom fick vaja stattsministjar. Men baja EN kan ju vaja stattsministej, det haj du ju sagt Andjeas! Å ja fick ju baja SÅNNDEJA sa du. Fast ja vill ju ejengklijen JEJEJA. 
- JA MEN DET HAR JU ALDRIG FLICKOR FÅTT GÖRA. DU HAR JU I ALLA FALL FÅTT HA HUVUDROLLEN, ANNI. 
- Däj höj ni allihop, ja haj huvujållen!   
- Å ja mä!  
- Men ja MESST!    
- Åckäjj då.  
- Tängk jag tycker faktiskt STEFAN ska vara stattsmininster.   
- När ja blir stour ska JA bli stattsminister. Å då tängker ja låta mina kompisar med järnrör komma å slåu er!   
- De skau jaug tala om föR min pappa!    
- De får du gärna göra, min pappa är mycke starkare än din!  
- Nu va du dum mot Gustav, Jimmy, nu jorde du så han började gråta!   
- Jag pratar inte med muppar. På riktigt!   
- NU BARN, SÅ SLUTAR VI MED DET HÄR TJAFSET, NU ÄR DET JAG SOM BESTÄMMER. STEFAN FÅR VARA STATSMINISTER I TVÅ VECKOR - DET ÄR HANS TUR IGEN - OCH ANNI FÅR FORTSÄTTA ATT HA HUVUDROLLEN.  
- Där hör ni! Dä ä JAG som ska va stattsminister! 
- OCH OM NI SKÖTER ER BRA SKA NI FÅ GÅ ÖVER TILL SLOTTET I NÄSTA VECKA OCH KANSKE FÅ HÄLSA PÅ KUNGEN.
                 
Man kan ju undra hur det sen ska låta när barnen blir så stora att dom får börja skolan. Kanske SÅ HÄR ungefär? 
    
Relaterade inlägg:
Hört från Riksdagis - tisdag 13 november 2018
Senaste från Riksdagis - tisdag 30 oktober 2018 
Aktuell fråga - måndag 29 oktober 2018
Lite lördagsgodis - lördag 15 september 2018
             
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar