Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 12 november 2018

Bara en halv anka

Det är som på restaurangerna i Prag*, man serveras vanligen bara en halv anka, men det är garanterat anka så det räcker! Man blir ner än mätt.
Så var det också med den anka som kalmartidningarna hade bjudit sina ölandsläsare på fredag den 21 september och som jag återgav i ett inlägg här på bloggen redan samma dag. 
Senare*har jag förklarat att det var en tidningsanka och att det inte fanns något beslut om att Ölands gymnasium skulle byta namn till "Ölands utbildningscenter" - detta till en kostnad av 200 tusen kronor - som man kanske hade kunnat tro. Utan att det bara var ett förslag från tjänstemannahåll. Och jag lade då till: 
- Vi får bara hoppas att beslutsfattarna inte är så korkade att dom nappar på den idén! 
Men si, just så korkade var tydligen beslutsfattarna, åtminstone vad det gäller kommunstyrelsens avgående arbetsutskott i Borgholms kommun (Ilko CorkovicSofie Loirendal och Marcel van Luijnsom den 9/10**faktiskt har beslutat godkänna att Kalmarsunds gymnasieförbunds styrelse kan få byta namn på Ölands gymnasium till Ölands utbildningscenter.  
Frågan väntar på att avgöras vid förbundsstyrelsens sammanträde i slutet av denna månad och då återstår att se hur pass korkade - eller kloka - man är där.  
                          
Per Lublin
Oppositionsröst

*)      Fotnot 1: I Prag kostar det bara en liten bråkdel mot vad det kostar i Sverige att gå ut och äta på restaurang, och där kan man t ex avnjuta en gåsmiddag för under hundralappen (räknat i svenska kronor) 
**)    Fotnot 2: Lubbes blogg 1/11
***) Fotnot 3: Deras sista AU-möte för mandatperioden

       
Relaterade inlägg: 
Anka ledde till "Goddag yxskatfts-svar" från gymnasieförbundets politiska ledning (s) - torsdag 1 november 2018
Stopp och belägg! Behåll namnet och pengarna! - fredag 21 september 2018

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar