Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 23 juni 2010

Det "bidde" inga riktlinjer för kommunens mat, det "bidde" en "pågående utredning".


Eftersom Borgholms kommun saknar riktlinjer för sin mathantering har jag efter samråd med tillgänglig expertis, såväl inom matlagnings- som producentled, i en motion tidigare i år föreslagit att kommunfullmäktige ska anta följande riktlinjer för kommunens matinköp och mathantering, nämligen att

kommunens mat i största möjliga utsträckning skall tillagas av eller bestå av närproducerade och helst härproducerade råvaror och vara ”klimatsmart”,

kommunens mat med ovanstående i beaktande i första hand skall tillagas eller bestå av äkta råvaror och då helst ekologiska och KRAVmärkta där sådana finns,

kommunens mat inte skall innehålla giftiga tillsatser som t ex glutamater
eller andra onödiga tillsatser,

kommunens mat inte skall innehålla genmodifierade råvaror,

kommunens mat i övrigt vid varje ättillfälle skall vara hälsosamt sammansatt, beroende på vilka som ska äta av den, vara välsmakande samt tillhandahållas på ett aptitretande sätt,

kommunens mat i största möjliga utsträckning skall tillredas från grunden
nära de som ska äta av den, samt att

kommunens mattillredning fortlöpande skall dokumenteras med tydliga
definitioner med avseende på innehåll av råvaror med angivande av
förekomst av KRAV-märkt respektive ekologisk produktion och varifrån
produkterna kommer samt med motsvarande dokumentation beträffande
hel- respektive halvfabrikat.
Jag har tidigare skrivit om denna motion och en ytterligare i ett inlägg här den 23 januari (under rubriken Vi måste ta matfrågorna på allvar!).

Vid sitt senaste möte så skulle kommunfullmäktige nu äntligen få ta ställning till mitt förslag.
Kommunstyrelsen tyckte då att det räckte med att fanns en pågående utredning - som få hört talas om tidigare och som ännu inte åstadkommit något resultat (min anmärkning) - och ville att kommunfullnäktige skulle "anse motionen bifallen med hänvisning till att arbetet redan pågår med framtagande av kostpolicy i kommunen". Själv ville jag att motionen skulle bifallas utan någon hänvisning, d v s rakt av. Där fick jag stöd av miljöpartiets företrädare.

Eftersom alltför få av nuvarande kommunfullmäktige vågar använda sig av sunda förnuftet, så blev det som kommunstyrelsen ville, så för närvarande har vi inga riktlinjer för kommunens mat, bara en pågående utredning som sysselsätter några tjänstemän och politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar