Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 3 januari 2015




Därför skriver jag ledare 
- OPINIONSLEDARE får bli namnet!
  
Är det inte väl pretentiöst att en bloggare skriver återkommande ledarartiklar på sin blogg? Tror han att han är någon slags chefredaktör på en tidning?
Eller har tiderna förändrats?
Jo tiderna har förändrats. Och det förändras allt snabbare inom mediernas värld. Papperstidningarna blir allt färre och i takt med att deras nätversioner i allt större utsträckning övergår till att bli betaltjänster, så får sociala media en allt större roll att spela. Bloggar och twittermeddelande håller på att ta över mycket av den nyhetsförmedling som tidningar har stått för.
När jag häromåret lät registrera mig som ansvarig utgivare, så kom min kommunblogg att få en motsvarande ställning som vilken lokaltidning som helst. Där man också har en ansvarig utgivare som kan ställas till svars för det skrivna ordet.
Många av mina inlägg på bloggen har kommit att bli rena nyhetsinlägg. Precis som tidningarna domineras av. Det handlar ju mycket om att presentera fakta, fast sättet kan variera.
I dessa sammanhang är ledarartikeln ett sätt för tidningen att komma med sitt eget tyckande och tänkande. Och på samma sätt har jag valt att renodla mitt egna tyckande och tänkande till återkommande ledarartiklar i min kommunblogg.
I början kallade jag mina ledarartiklar för "oppositionsledare", detta i brist på någon verklig oppositionsledare i vår kommun. Och eftersom jag var i opposition mot det rådande centerstyret, så passade benämningen ju bra. 
Nu känner jag mig inte längre i opposition på samma sätt. Vi har ju fått en ny kommunledning med en helt annan förmåga att lyssna än den tidigare och jag känner mig i detta nya läge mer som en pådrivare av en god utveckling än som en politisk motståndare till dem som makten haver. Så jag tänker därför kalla mina ledarartiklar för något bättre och mer passande framöver: Opinionsledare får bli namnet!
Därmed förpliktande att innehålla tyckande och tänkande inte bara från mig själv utan inte desto mindre från en bredare opinion! 
Mina ledarartiklar får bli ett slags folkets röst i olika frågor. Åtminstone i den mån som jag kan tolka den allmänna opinionen. 
Tidigare var det oftast på lördagsmorgnar som jag skrev ledarartiklar. Men nu får det istället bli söndagsmorgnar eftersom det av någon anledning är betydligt fler besökare här på bloggen på söndagar än på lördagarna. Då kommer det ju heller inte något Ölandsblad.
Så vi ses och hörs imorgon!

Du kan kommentera den här artikeln om Du klickar här! 
Vill Du läsa mina tidigare ledarartiklar, klicka här!

2 kommentarer:

  1. Håkan Peterson, Sättra3 januari 2015 kl. 11:07

    Hej Per, klockrent - som vi säger i Sättra. Bra att reflektera ibland och ta ut ny kurs. Ser fram mot morgondagens Opinionsledare.
    Ha de got!

    SvaraRadera