Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 13 januari 2015

En ödesmättad dag för Vedkajen

Med anledning av dagens ödesmättade avgörande för Vedkajen skrev jag igår följande rader som jag lät mejla iväg till övriga kommunstyrelsen:
Vårt möte i stadshuset imorgon börjar kl 13.00
Föreslår att vi samtliga intresserade träffas strax innan imorgon kl 12.30 framför hamnbassängen innanför Vedkajen för gemensam inspektion. Bl a för att se hur hamnbassängen skulle påverkas av en träbrygga med tvärförankrade småbåtar längs Vedkajens östra sida.
Hälsningar 
Per
Det gick strax ut ett besked från kommunledningskontoret att några arvoden inte skulle betalas ut för tiden före kl. 13.00, så jag trodde knappast att några av politikerna skulle hörsamma min inbjudan. Det skulle dom i vart fall knappast ha gjort på Lisbeth Lennartssons tid*.
Redan kl 12 idag var jag på plats och direktsände ut en liten visning av Vedkajen som ni kan se i efterhand om ni klickar här
Men sen hade jag fel, det dök faktisk upp ett antal politiker som ni kan se om ni klickar här. De gulklädda i filmsnutten är anställda hos Borgholm Energi, ansvariga för förfallet. Mannen med kryckkäpp och rutig väst är Anders Adebrant (med anknytning till anbudsgivande företaget) och han som gestikulerar med en pappersrulle är fiskaren Ulf Åkerlund som har fiskebåt i Inre hamnen. Resten av personerna i filmsnutten är ledamöter i kommunstyrelsen.
Kl 13 började debatten i kommunstyrelserummet, Tyvärr verkade jag vara den ende därinne som tyckte att man borde återställa Vedkajen i sitt tidigare skick och åtminstone ta reda på vad det skulle kosta. Desto fler tyckte att det kunde räcka med en stympad version, avkapad med fem meter på var sida och därmed hälften så smal. Hur dom samtidigt kunde tro att det skulle finnas plats för uteservering på kajen om ytan minskades med hälften är svårt att förstå. Sen fanns det Stig Bertilsson (c) och Tomas Jonsson (m) som tyckte att Vedkajen helt och hållet skulle schaktas bort. Vill Du följa den 50 minuter långa debatten kan Du klicka här!
Klickar ni här kommer ni sen till själva beslutandet om Vedkajen (som tog tio minuter). Och som bl a blev att kommunen till en kostnad av sju miljoner ska kapa av 5 meter på vardera sida av kajen och utanför lägga nedsänkta trädäck med stenhögar under istället för kajkanter. Vid trädäcken är det tänkt att det ska ligga tvärförankrade fritidsbåtar. Endast på kortänden är det tänkt att en skuta ska kunna lägga till.
En stund senare lämnade jag in följande reservation: 
RESERVATION
Reserverar mig emot kommunstyrelsens beslut eftersom det innebär en trist förvanskning av det kulturhistoriskt minnesmärke - med en historia långt äldre än staden Borgholm – som Vedkajen är.
Vedkajen borde naturligtvis ha återställts i sitt ursprungliga skick.
Det är synnerligen olyckligt att kommunstyrelsen inte ens brytt sig om att undersöka vad ett sådant återställande skulle kosta.
Per Lublin
Därmed tycker jag att jag så här långt gjort vad jag har kunnat. Men kan jag göra mer för att rädda Vedkajen så gör jag det!
 
*) Fotnot:   Lisbeth skulle ha meddelat övriga kommunstyrelsen att dom inte skulle bry sig om att gå dit och då hade heller ingen gjort det.
Vill Du kommentera, klicka här!
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar