Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 1 februari 2015

.

Opinionsledaren:

Att se verkligheten!


Årets Ölandsrevy - liksom min teckning igår - har det gemensamma att försöka peka på det som våra politiker i sina gräddfiler inte vill se. Nämligen äldre medborgares vardag i den framtid, när den dagen kommer att vi blir i behov av omsorg från det samhälle som vi har hjälpts åt att bygga upp. Som politiker kan vi inte vänta utan måste göra något åt saken redan nu! Vi måste prioritera!
  
Dom äldre blir allt fler. I en kommun som vår ökar andelen äldre i än högre grad än i den svenska "medelkommunen". Dom omsorgsbehövande i vår kommun blir allt fler och värre kommer det att bli. Den saken är lika säker som Amen i kyrkan.

Ändå väljer vår kommuns politiker att på strutsmanér sticka sina huvuden i sanden och inte vilja se denna verklighet.
  
Man satsar hellre kommunala medel på nya fina förvaltningsbyggnader för omsorgsverksamhetens administration och dom högsta cheferna än för att på ett förutseende sätt möta det ökande behovet av omsorg och att göra omsorgen värdig för dom många berörda medborgarna.
  
Att förbättra arbetssituationen för kommunens omsorgsmedarbetare ute i själva verksamheten, minska stressen och få bort dom delade turerna borde vara angelägnare är snofsiga kontorslokaler för socialchefen med sin allt stora stab.

Den nyvalda kommunledningen måste slå in på en annan väg och inte fortsätta i den gamla upptrampade stigen.
 
Folk brukar fråga mig om det kommer att bättre i kommunen nu med det nya styret. Jag brukar svara att jag hoppas det och att det kan i varje inte bli värre än hur det har varit. Och då brukar jag få medhåll.
    
Nu är det upp till dem som makten haver att dra upp sina huvuden ur sanden och prioritera rätt!
                                                                                         

Du kan kommentera ledarartikeln om du klickar här!
 
Fler av mina ledare hittar du här!
   

  

1 kommentar:

  1. Angående prioriteringar ja. Var kan man hitta kommunstyrelsens "budget" för 2015? Antagligen någonstans på kommunens hemsida, men var?
    Nybrobo

    SvaraRadera