Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 22 februari 2015

.

Opinionsledaren:

Vems kommunalråd?


Makten i en kommun har inte alltid någon partifärg. Makten består av en grupp inrotade chefstjänstemän som gör klart för sina politiker hur dom ska besluta. Att man kan byta kommunalråd och ordförande i nämnderna efter ett val betyder föga om dom nya kommunalråden och nämndeordförandena rättar sig efter Maktens tjänstemän på samma sätt som sina föregångare. Om även dom nya kommunalråden blir lätt Maktens kommunalråd.

Maktens kommunalråd låter prestigen styra. Maktens beslut är i dess egna ögon alltid rätt och Makten står ofrånkomligen fast vid sina beslut för prestigens skull och kan aldrig acceptera tanken att dess beslut någon gång kan ha varit fel. 

När en sakkunnig domstol (Mark- och Miljödomstolen) har gått igenom detaljplanen "Järnnian" (i Rällaskogen) - som Makten i vår kommun har drivit igenom - och i sin dom på rena sakskäl upphävt planen, så kan detta inte accepteras av Makten som vill ta upp strid för sin prestige.
  
När vårt nya kommunalråd Ilko Corkovic tystar ner mig med orden "Vi VET vad du tycker" och istället låter Makten tala, så undrar jag om kommunalrådet egentligen VET vad vi kommunmedborgare i allmänhet tycker och om han VET vad alla Rällabor tycker, som i den fåfänga tron att dom kunde påverka gick man ur huse för att slå vakt om Rällaskogen när exploateringsplanerna blev kända. Och vet han vad alla dom medborgare tycker som inför valet hade satt sitt hopp till att han skulle bli MEDBORGARNAS kommunalråd och INTE Maktens?
   
Vems kommunalråd vill Ilko vara, MEDBORGARNAS eller MAKTENS?
                                                                                         
Du kan kommentera ledarartikeln om du klickar här!

Fler av mina ledare hittar du här!
    

2 kommentarer:

  1. Det är en jävla massa trams kring Ekerum. Jag har levt längre på Öland än du och många andra och är medborgare i kommunen, jag och betydligt fler ser fram emot att det händer något positivt på Ekerum, men du och en liten klick sätter hela tiden käppar i hjulen. Du har så lätt att tala nedsättande om medmänniskor och framhåller dig själv som exemplarisk. Ta en titt i spegeln! Varför röstade inte alla medborgarna på dig?

    SvaraRadera