Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 27 februari 2015

Solstrålar istället för förtryckets borg

Ni såg kanske bilden i Ölandsbladets artikel som jag länkade till i mitt förra inlägg. Annars är det bara att klicka här! Jäkligt snygg är den, elbilen på bilden och inte minst bilens bildmotiv med solstrålarna och den mörka väderkvarnssilhuetten mot de gröna små kullarna i bakgrunden. 
Det skulle kommunen ha som sin symbol - om upphovsrättsinnehavaren vill dela med sig av teckningen - istället för det trista kommunvapen som ett anlitat kalmarföretag för dyra pengar nu har gjort ännu tristare! 
Det är åtskilliga sköna slantar av kommunmedborgarnas medel som har gått åt för att i kommunvapnet täta igen nedersta radens fönstergluggar på Borgholms tornkupolförsedda slott och byta ut det silvriga mot vitt.

Trist!
Tristare?












Varför ska kommunen som symbol verkligen ha någonting som så starkt påminner om det förtryck som ölänningar genom många århundraden har blivit utsatta för av den svenska centralmakten. Gagnas verkligen en kommun av ha en symbol som påminner om förtryck?
Vill du kommentera, klicka här!
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar