Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 28 februari 2015

Inte första gången vi får nytt kommunvapen - den förra gången var det gratis!

År 2009 - då jag ställde saker och ting på huvudet genom att till Lisbeth Lennartssons stora förtret vikariera som kommunalråd - tog jag mig friheten att självsvåldigt byta ut det trista kommunvapnet mot ett gladare och mer tidsenligt - nämligen det här:
Ett glatt försök 2009

Den gamla maktfullkomna borgen som byggts upp genom förtryckta ölänningars tvångsarbeten - med sina tornkupoler (som försvann redan vid slottsbranden 1806) hade jag bytt ut mot dagens populära besöksmål - Borgholms slottsruin - badande i sol. Och med grönska bakom istället för det trista isblå. Under våglinjen blått vatten istället för det silvriga. Och detta utan att det kostade kommunen ett enda öre! 
Detta nya kommunvapen kom att lysa upp alla mina officiella skrivelser till hitan och ditan under resten av min period som vikarierande kommunalråd. 
När året var till ända och jag lät mitt vikariat gå ut kom det nya glada kommunvapnet helt ur bruk och det blev en återgång till det gamla trista otidsenliga:

Trist och otidsenligt motiv
Vill du kommentera, klicka här!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar