Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 12 december 2015

En försenad födelsedagspresent?

Igår - den 11 december - skulle klimatmötet i Paris vara avslutat. Eftersom jag råkar var vara född just detta datum så hade jag förväntat mig en verkligt fin födelsedagspresent från världens alla staters ledare - ett underskrivet bindande dokument som ska rädda världens klimat och framtida möjligheter till mänskligt liv på vårt klot! 
Men tji vad jag bedrog mig! Mycket prat har det varit i Paris under dom båda senaste veckorna, men det har hittills inte blivit riktig verkstad! Nu hoppas jag bara att delegaterna inte börjar ge sig hem från Paris innan ett färdig avtal är klart och att det utkast till avtal som man i sista stund igår har utlovat till klockan halv tolv idag verkligen innehåller det som jordens befolkning har rätt att begära! 
Kan man månne hoppas på en försenad födelsedagspresent? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar