Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 15 december 2015

Kommunstyrelsen tuffar till sig mot KLT. Bra!

Kommunstyrelsemötet idag avlöpte faktiskt riktigt väl med gemyt och mestadels god stämning. Ett viktigt beslut togs i och med att kommunstyrelsen tog tillbaka sin tidigare avsiktsförklaring att låta KLT få upphandla kommunens skolskjutsar. 
Kommunstyrelsen beslutade således nu i full samstämmighet att meddela KLT att avsiktsförklaringen inte längre gäller. Jag tror för min del att nästa steg bör vara att vi även tar hem kollektivtrafiken och tar ansvar för denna viktiga del av vår infrastruktur själva, då skulle den kunna fungera mycket bättre. Samt att vi återtar ansvaret för den kommunala färdtjänsten från KLT.
Dessutom beslutade vi anställa en personalchef som - hör och häpna - faktiskt bor i vår kommun och betalar sin kommunalskatt till oss och inte någon annan kommun. Något som tyvärr inte alltid är fallet för kommunens chefstjänstemän. Hon har redan jobbat ett tag åt kommunen på konsultbasis och blivit varm i kläderna och gjort bra ifrån sig.
I sinom tid ska jag bjussa på en detaljerad meny även för detta möte, men redan nu går det att lyssna sig igenom hela rubbet på dryga tre och en halv timme om man klickar här.
Beklagar om inspelningen är lite ojämn i början och störs av ljud från tejpande och flyttande på "kameran"! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar