Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 2 december 2015

Vänthallen - ansvar för hur den fungerar - eller inte fungerar?

Hade ett ärende in till Kalmar i morse och det blev att vänta lite på bussen som skulle gå från Borgholms så kallade "resecentrum" kl. 7.00. Eftersom det var kyligt och ruggigt ute, så kunde det ju vara gött att gå in i den nyåteröppnade - långt ord - vänthallen som det har talats så mycket om på sistone. 
Men si detta var lättare sagt än gjort. Dörren var väldigt låst och det såg ruskigt mörkt ut innanför fönsterglaset. Ändå var det en nyuppsatt skylt bredvid dörren där det mycket tydligt stod och med KLT:s logga överst stod att väntsalens öppettider var: 
Måndag-fredag           06.00 - 20.00 
Lördag                         08.00 - 20.00 
Sön- och helgdag       08.00 - 20.00
Och nu var det det onsdag morgon klockan sju, nog så kallt och många som stod ute och huttrade       
När bussen så småningom behagade dyka upp, så passade jag på att nämna för föraren om den stängda väntsalen och fick då till svar att KLT hade inget att göra med väntsalen utan det var kommunens ansvar.
Vem betalar vad för vad? Och vem har ansvar för hur det fungerar - eller inte fungerar? 
Kanske något att ta upp i en interpellation?
Mörk och låst väntsal en kulen onsdagsmorgon klockan sju
Tavlan utanför med öppettider
Foto: Per Lublin 
Kan ju tillägga att vid min återkomst från Kalmar mitt på dagen så var väntsalen öppen och med - kors i taket - fungerande belysning tänd. Till glädje för många resenärer som satt där inne i väntan på sina respektive bussar. 
Men resecentrum och resecentrum, tacka vet jag Nybros!.
Kommentarer 

1 kommentar:

  1. Hej Per! grattis i efterskott jag hade inte en aning om att du fyllde 70 år så gammal ser du inte ut att vara du bär din ålder med heder men allt klär ju en skönhet.
    MVH. Kenth Envall.

    SvaraRadera