Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 10 december 2015

Fortsatt förtroende för Ewa Ekman?

För en vecka sedan skrev jag en interpellation till socialnämndens ordförande Gunilla Johansson (s) med följande innehåll:
I Ölandsbladet lördagen den 28 november förekommer uppgifter om en ”chefstrio” inom socialförvaltningen, som det riktas allvarliga anklagelser emot. Det talas om en ”kultur” inom förvaltningen ”baserad på rädsla”, där kritiker hotas, bestraffas och kan bli utsatta för kränkande behandling samt att många inte vågar säga vad dom tycker.

 

Så jag frågar dig som ytterst politiskt ansvarig:
 
  1. Vad har du under den gångna veckan gjort med anledning av detta?

  1. Vad ämnar du framöver göra med anledning av detta?

  1. Har du missat allt detta som en aspekt för att förklara den höga sjukfrånvaron?

  1. Vad tror du att det hittills framkomna om arbetssituationen inom ditt ansvarsområde kan ge för signaler om Borgholms kommun som arbetsgivare och hur kan detta påverka nuvarande och framtida rekryteringsmöjligheter?

  1. Har du fortsatt förtroende för socialchefen?
 
Borgholm den 3 december 2015  
 
Per Lublin

--------------------------------- 
Fick igår ett SMS från en av mina läsare som arbetar inom socialtjänsten som bl a skrev:  
Eva Ekman är en översittare, till min kollega sa hon "du ska vara tyst", så kanske man säger till små barn.
Enligt min mening är det kränkande att en chef inför annan personal närvarande tilltalar någon i sin personal på det viset.
 --------------------------------- 
Idag kan vi i Ölandsbladet läsa en insändare från föregående socialchefen Lisa Crocker (tidigare Källén) som nu tar bladet från munnen när det gäller socialförvaltningens nuvarande ledning. Lisa Crocker som på sin tid gjorde mycket bra som socialchef ger lite av en förklarande bakgrundsbild till nuvarande oacceptabla situation.
---------------------------------
Är fortsatt förtroende för Ewa Ekman som socialchef möjligt? 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar