Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 1 november 2018

Anka ledde till "Goddag yxskafts-svar" från gymnasieförbundets politiska ledning (S)


En fredag mot slutet av september i år bjöds det på en anka på ölandsuppslaget i kalmartidningarna. Det stod med att "200 tusen kronor kostar det för Ölands gymnasium att byta namn och ta fram en ny profil. Nya namnet blir Ölands utbildningscentrum." 
Man kan ju tolka detta som att det var något som var beslutat eller var på väg att beslutas, men så var det tydligen inte utan det var som sagt en tidningsanka. Något sådant beslut har nämligen inte tagits även om man på tjänstemannahåll hade fört sådana tankar på tal.


Men jag reagerade förstås blixtsnabbt när jag fick läsa "nyheten" på morgonen och skrev ett upprört inlägg på bloggen med rubriken  Stopp och belägg! Behåll namnet och pengarna!
Fick en hel del reaktioner i form av kommentarer på facebook - men inte på bloggen - men som ni ändå kan se om ni klickar på nyssnämnda rubrik eftersom jag i efterhand har försökt samla ihop dem direkt under inlägget. 
En av dem som kommenterade skrev så här:  
Helt sjukt!
Lägg pengarna på skolorna i kommunen istället!
Vems korkade idé är detta?
Svarade att jag inte visste men att jag "skickar frågan vidare till ordföranden i gymnasieförbundet"  
Vilket jag också gjorde, varpå det uppstod den skriftliga dialog mellan ordföranden för nämnda förbund Dzenita Abaza (S) i Kalmar och undertecknad (PL) som följer här: 
                       
       
PL:      - Hej!  
Vill veta 
  1. Vems är idén att göra på detta sätt? Se tidningsnotisen!* 
  2. Är det beslutat och isåfall av vem/vilka? Isåfall vill jag också se protokoll  
Du får också kommentera mitt inlägg i denna sak på Lubbes blogg. Se bifogad länk!*
Eller besvara de andras kommentarer. 
Mvh  
Per Lublin
                 
Dz A:   - Hej Per! 
Ärendet väcktes i presidiet för några veckor sedan. Inga kostnader presenterades. Inget beslut fattat. 
Jag gav förbundsledning och ansvarig rektor i uppdrag att inleda samtal och förankra med Borgholms kommun. 
Därefter ska vi diskutera frågan igen inklusive kostnader innan det kommer till styrelsen.  
Med vänlig hälsning   
Dzenita Abaza
Kommunalråd (S)**
                                                           
PL:     -Tack. Men väcktes av vem är min fråga? 
            Per L
                                                         
Dz A:  - Skolledning
     
PL:     - Jo men vad heter personen ifråga som framförde förslaget?
     
PL:     - I händelse av att det väcktes skriftligt vill jag se den skrivelsen.
           Mvh 
           Per L
      
Dz A: - Vi tog upp det på  presidiet! 
          Inget skriftligt dokument!
     
PL:     - Jo men VEM tog upp saken? 
Det är väl ingen statshemlighet? 


      Längre än till dessa "goddag yxskaft-svar" tror jag inte att vi kom i denna Dzenitas och min mejlväxling. Och jag förstår inte riktigt vad hon ville dölja.  Frågan om vems korkade idé det är att lägga 200 000 kronor på att byta namn på Ölands Gymnasium till Ölands Studiecenter förblir tills vidare obesvarad. 
      Vi får bara hoppas att beslutsfattarna inte är så korkade att dom nappar på den idén!
                                
      Per Lublin
      Oppositionsröst

       *)   Fotnot 1: I detta mitt första mejl i denna sak till Dzenita Abaza fanns både bild på tidningsnotisen om namnbytet och länk till Lubbes blogg inkluderat
                                  
      **) Fotnot 2: Johan Persson (S) är inte det enda kommunalrådet i Kalmar, det finns en hel drös där med den titeln, varav bl a ordföranden i styrelsen för Kalmarsunds gymnasieförbund

      Plats för kommentarer             

      Relaterat inlägg:  
      Stopp och belägg! Behåll namnet och pengarna! - fredag 21 september 2018

      Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar