Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 13 november 2018

Hört från Riksdagis


Riksdagis
 I rollerna:  
ANDREAS 
Jimmy 
Krister 
Ebba 
Jan 
Anni 
Stefan 
Isabell 
Gustav 
Jonas
   
- NU BARN TYCKER JAG ATT NI SKA LUGNA NER ER OCH INTE SKRIKA SÅ MYCKET. SKA NI FORTSÄTTA LEKA BILDA REGERING SÅ FÅR NI VARA STATSMINISTER EN I TAGET OCH INTE ALLA PÅ EN GÅNG. NU ÄR DET KRISTERS TUR!  
 
- Just det. På riktigt!  
- Inte den lille sprätten. Ja ä störst!  
- Nu e du dum! Stefan e dum, Stefan e dum! På riktigt!   
- Men ja ä iallafall störst! 
- Jusst dä! Stefan får vara stattsminister å han ä så stor att han behöver inte leka mä er, inte me mäjj häller!   
- Men nu vill ju JA jejeja.  
- MEN DET FÖRSTÅR DU VÄL ANNI ATT DET INTE GÅR, DU ÄR JU FLICKA!   
- Flickoj kan också va stattsministjaj, de haj Jan sagt. Så de så. Å Kjistej vill ju pjata me Jimmy. Å Jimmy ä dum så han fåj inte va me.   
- Jag vill inte ALLS prata med Jimmy. På riktigt.   
- Buhuuu! Alla e dumma mout mej! Vänta bara tills ja blir stour. Riktigt stour! Då ska ja bli mycke mycke dummare. Så de så!    
- Jimmy å Jonas fåj inte va me, för dom böjjar på JI, de har Jan sagt.   
- Va menar du mä dä?
- Böjjar på ji, pjessis som jävlaj!   
- Jävlar, dä har ja aldrig sagt. Ja har bara sagt att DOM får inte börja på ji.    
- INTE SVÄRA! SLUTA BRÅKA! INTE KASTA SAND PÅ VARANDRA! FÖRSÖK NU ATT LEKA SNÄLLT!   
- Ja vill inte leka me den där lille sprätten. Jag vill leka me Anni å Jan. Å me Gustav å Isabell. Männ inte me sprätten, inte om HAN ska va stattsminister. Dumma sprätten. Sprätten satt på toaletten!   
- Ja sitter inte ALLS på toaletten, ja sitter på stattsministerstolen. På riktigt!   
- Ja vill jifta mej me dej Krister så kan VI regera. Då kan vi leka att ja e din vackra DROTTNING. Å då tycker ja att Jimmy också kan få vara me.   
- Nää, Jimmy fåj inte ALLS va me haj ja ju sagt. Nu tyckej ja att vi ska pjata me Isabell å Gustav så att dom också fåj vaja me näj vi ska leka jejejing.   
- Nä jag vill inte leka me Isabell å Gustav för dom vill inte leka me mejj.  Dom är muppar. På riktigt!   
- Jag äRR ingen mupp å jag vill inte längre leka ALLS. Nu vill jag bli läRRRaRRe! 
- Nu förstår ja ingenting Gustav, ska inte vi va kvar i rejeringen?

    
Relaterade inlägg: 
Senaste från Riksdagis - tisdag 30 oktober 2018 
Aktuell fråga - måndag 29 oktober 2018
Lite lördagsgodis - lördag 15 september 2018


Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!
                                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar