Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 22 mars 2021

Första tjafset innan mötet ens kommit igång: Om man ska FÅ fråga kommunalråd om dom inte bör föregå med gott exempel och bära munskydd!

  
Startade tjafs 
  
Hotfull

Och så ska det äntligen handla lite om kommunfullmäktigemötet i måndags för en vecka sedan som visade att det går alldeles utmärkt att tjafsa på distans. Det fysiska avståndet minskar dessutom risken att någon slår någon på käften.

Det började med att biträdande kommunalrådet Staffan Sossedräng - som jag väljer att välförtjänt kalla honom - ställde till bråk redan innan mötet kommit igång om huruvida jag skulle ha rätt att fråga de båda kommunalråden om dom inte borde föregå med gott exempel och bära munskydd i offentliga sammanhang och när dom är ute bland folk. Han påstod nämligen att mina båda interpellationer - med sådana frågor till kommunalrådet Ilko Corkovic och till honom själv skulle vara  olagliga och inte skulle få ställas och än mindre behöva besvaras. Alltså ville han att dom skulle tas bort från dagordningen innan den godkändes.

Min interpellation till sossedrängen var inskickad till kommunkontoret samma dag som kommunfullmäktige skulle ha sitt februarimöte den 15/2 och skriven så här:

Till kommunfullmäktige

INTERPELLATION till kommunstyrelsens arbetsutskotts ordförande Staffan Larsson

   

Nyligen berömde jag på min blogg 

http://per-lublin.blogspot.com/2021/02/broddar-broddar-broddar-broddar-broddar.html för det kloka beslutet att låta dela ut broddar gratis till alla kommunmedborgare som fyllt sextio år till besparande av onödiga fallolyckor på grund av halka. Broddarna fanns samma dag för avhämtning på sex olika ställen i kommunen. 


Påföljande dag kunde man läsa om det i Ölandsbladet och se bild på dig stå och dela ut broddar utanför ICA-butiken i Byxelkrok. Utan munskydd!


Det föranleder mig att fråga dig med anledning av ditt ansvar för att försöka hejda smittspridningen i kommunen om du inte inser att munskydd kan ha betydelse i detta sammanhang, dels för att det minskar risken för att den som bär munskyddet smittar ner andra med viruset, och dels först att det är påvisat att den som ser någon som bär munskydd per automatik håller längre avstånd till denne.      

Inser du också att folk ofta tar efter vad dom ser att personer i ledande ställning gör, t ex ifråga om att bära munskydd?   

Och isåfall, varför går du inte före med gott exempel? 

Och så vill jag fråga dig hur du i största allmänhet gör för att föregå med gott exempel när det gäller coronan? 


Vad är det bästa du har gjort för att hindra smittspridningen och vad skulle du kunna göra bättre?

Per Lublin

 

Till sossedrängens boss kommunalrådet Ilko var motsvarande interpellation - som skickades in samtidigt - formulerad lite annorlunda, nämligen så här (avvikelserna har här rödmarkerats):  

Till kommunfullmäktige

INTERPELLATION till kommunstyrelsens ordförande Ilko Corkovic

 

Nyligen berömde jag på min blogg 

http://per-lublin.blogspot.com/2021/02/broddar-broddar-broddar-broddar-broddar.html för det kloka beslutet att låta dela ut broddar gratis till alla kommunmedborgare som fyllt sextio år till besparande av onödiga fallolyckor på grund av halka. Broddarna fanns  samma dag för avhämtningar på sex olika ställen i kommunen. 

Påföljande dag kunde man läsa om det i Ölandsbladet och se bild på dig iförd munskydd (!) stå och dela ut broddar utanför Stadshuset. När jag därefter berömde dig för att äntligen få se dig i munskydd svarade du urskuldande att det var någon som hängt på dig ett sådant när du var på väg ut med broddarna. Jag hade ju hoppats att du hade kommit på själv att du borde bära munskydd och föregå med gott exempel, så det var ju trist att höra att så inte varit fallet.  

Det föranleder mig att fråga dig med anledning av ditt ansvar först försöka hejda smittspridningen i kommunen om du inte inser att munskydd kan ha betydelse i detta sammanhang, dels för att det minskar risken för att den som bär munskyddet smittar ner andra med viruset, och dels först att det är påvisat att den som ser någon som bär munskydd per automatik håller längre avstånd till denne. 

Inser du också att folk ofta tar efter vad personer i ledande ställning gör, t ex ifråga om att bära munskydd? 

Och isåfall varför går du inte före med gott exempel annat än om någon råkar ”hänga på dig” ett munskydd? 

Och så vill jag fråga dig hur du i största allmänhet gör för att föregå med gott exempel när det gäller coronan? Vad är det bästa du har gjort för att hindra smittspridningen och vad skulle du kunna göra bättre? 

Per Lublin

 

Av någon obegriplig anledning for Ilko närmast i taket och blev hotfull för att jag återgivit vad han sagt vid ett gruppledarmöte där saken förts påtal, nämligen att någon i personalen hade ”hängt på” honom ett munskydd innan han gick ut på trappan för att dela ut broddar. Dels förnekade han vad han faktiskt hade sagt. Och nu skulle samtalstonen minsann ändras på gruppledarmötena och han skulle bli betydligt mer formell kring informationen som vi skulle få. Det senare påpekade han flera gånger i hotfull ton. 

Hade väl inte kunnat ana att mina frågor skulle väcka sånt rabalder innan de ens kommit upp på bordet för att besvaras. Själv bidrog jag väl till förvirringen genom att jag fått för mig att detta hade avgjorts redan vid februarisammanträdet, då jag hade råkat glömma att ordföranden hade glömt att vid det mötet anmäla dom båda inkomna interpellationerna från mig. Kom så småningom på mitt misstag och kunde rätta till det.

Det hela slutade med att frågan om interpellationerna skulle få ställas bordlades till nästa sammanträde. Vilket jag tyckte var lika bra och därför själv föreslog detta. Då hade vi hållit på och tjafsat i tjugo minuter innan mötet kunde börja med att få dagordningen fastställd. Vill du se och lyssna på fullmäktigemötets första tjafs kan du klicka HÄR!

Det enklaste och bästa vore väl att våra båda kommunalråd från och med nu börjar bära munskydd i offentliga sammanhang och när dom är ute bland folk och därmed visar att de förstår situationens allvar! Då kan vi kanske slippa ifrån den här onödiga diskussionen.

Eller tror dom fortfarande att dom är odödliga vad beträffar coronan och varken kan bli smittade eller sprida smittan vidare till andra?

Kommentarer

Vill du se och lyssna på hela mötet (som pågick i en timme och tre kvart, se ärendelista) kan du klicka HÄR. 

 

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka" R  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar