Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 22 mars 2021

Respektfullt sätt att avgöra medborgarförslag!

Nu hade väl dom sega gubbarna i kommunfullmäktige blivit lite uppmjukade - efter tjafset som Staffan Sossedräng (C) drog igång kring min interpellationer om munskydd - nu när det var dags för dom första ärendena i den egentliga ärendelistan: Anmälan av E-förslag (d v s digitalt inskickade förslag från kommunens medborgare). 
Där lyckades jag faktiskt - kors i taket - få igenom att när e-förslagen väl blivit beredda av respektive instans så ska förslagen avgöras av kommunfullmäktige och inte av någon nämd eller kommunstyrelse. 


E-förslagen ska således få avgöras av kommunens högsta beslutande organ - kommunfullmäktige - som är valt av medborgarna själva (till skillnad från kommunstyrelse och nämnder) och står direkt ansvarig inför väljarna. 

Det började med att ordföranden Eva-Lena Israelsson (S) läste upp det första av dom tre inskickade e-förslag som nu var aktuella och föreslog att det som vanligt skulle skickas till kommunstyrelsen för beredning och beslut. 

Varvid jag föreslog att beslutet istället - efter kommunstyrelsens beredning - skulle tas i det folkvalda kommunfullmäktige. 

Det dröjde en stund innan någon annan sade något, men sedan började den ene efter den andra nappa på min tanke, så fullmäktige kom att besluta som jag hade föreslagit.

När ordföranden sedan hade läst upp nästa medborgarförslag, så föreslog jag samma sak även där och fick då strax gehör för det och när så ordförande sedan läste upp det tredje förslaget från medborgare, så föreslog hon t o m själv samma sak som nyss hade beslutats med dom föregående medborgarförslagen. 

Så därmed har det nu införts en tågordning som känns lite mer respektfull  gentemot de medborgare som bemödat sig att ställa förslagen och fått det stöd som behövs från andra medborgare för att förslagen ska tas upp till behandling. 

Roligt att kunna få igenom något positivt! Vill du se och höra kan du klicka HÄR, det hela gick undan på åtta minuter!

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Kan tilläggas att medborgarförslagen var bra alla tre och man får hoppas på att dom efter beredningen får bifall av kommunfullmäktige. 

Det första handlar om att  fastboende i kommunen ska kunna ansöka om parkeringstillstånd för att få parkera längre på gatan än 24 timmar.  👍

Det andra handlar om att ordna en stor inhägnad hundrastgård i anslutning till hundbadet vid Mejeriviken (helst med dubbla grindar och sluss för in och utsläpp).  👍

Det tredje handlar om att kommunen ska anordna en inhägnad plats i Borgholms tätort (förslagsvis på kommunägd mark i Rosenforsområdet) där man ska kunna lämna trädgårdsavfall under reglerade tider då platsen är bemannad. 👍

Håller tummarna för alla tre förslagen. 

 

Vill du se och lyssna på hela mötet (som pågick i en timme och tre kvart, se ärendelista) kan du klicka HÄR. 

 

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka" R  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar