Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 21 september 2012

Pärlor för svin samt idiotiska försäljningsbeslut


Mitt inlägg på bloggen i måndags Tomma skolor på Norra Öland som Kultur - och Ungdomshus hade jag också mejlat i en aning mer sofistikerad form till samtliga kommunfulmäktigeledamöder, men det var förstås som att strö pärlor för svin.
Kommunfullmäktige beslutade åter efter inte mycket debatt - och under pust och stön (eftesom jag hade begärt votering så att man i protokollet kan se hur var och en har röstat) - att sälja skolorna både Böda och Södvik.
Det är bara att kopiera voteringslistan från mitt föregående blogginlägg så ser Du hur Dina (eller Din) politiker har röstat. Då med det tillägget att här röstade även Sven-Ingvar Nilsson ja till kommunledningens förslag.
Jag vidhåller dock att ska hela kommunen få leva och ska även norra Öland få en chans till positiv utveckling så är det en utmaning att behålla skolorna även i Södvik och Böda i kommunal ägo för att på olika sätt kunna komma dessa mindre samhällen med omgivning till godo. T ex att kostnadsfritt kunna användas av föreningsliv, kursverksamhet, för olika ungdomsverksamheter och annat som kan bidra till att hålla bygder levande.
Möjligheten måste också behållas att öppna skolverksamhet där igen när – och om – förutsättningar skulle uppstå att åter ha skolverksamhet i Böda och/eller Persnäs.
Jag vidhåller också att det behövs extraordinära åtgärder för att vända befolkningsutvecklingen på norra Öland och där ingår att grundligt undersöka möjligheterna att nyttiggöra sig av skolorna nu och i framtiden innan man tar beslut om definitiv nedläggning respektive försäljning av fastigheterna! Trots kommunfullmäktiges beslut så tror jag inte att sdista ordet är sagt ännu!
Under kvällen fick jag gliringar från Lisbeth Lennartsson om vad det kostade att "behöva göra om" skolbesluten.
Har Lennartssonskan månne en aning om vad det skulle kosta att behöva bygga en ny skola?

Eller har hon bestämt sig för att det i framtiden inte ska finnas några barn eller barnfamiljer på norra Öland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar