Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 21 september 2012

Triangeldramat i kommunfullmäktige, del I: Full glasmästare mindes inte


Kommunalrådet inledde med att få det till att det här ärendet hade kommunfullmäktige redan tagit ställning till en gång tidigare - i september 2008 -genom att godkänna att det skulle bli planprogram för denna "triangel" (d v s att det skulle bli planläggning av området, min anmärkning), så detta var inget att bråka om nu, ungefär.
Eftersom jag råkade ha med mig ett protokoll från just det mötet så kunde jag upplysa att det inte varit något enigt fullmäktigebeslut den gången, eftersom både jag och Peter Bengtsson (moderat ledamot och glasmästare i Borgholm, min anmärkning här) hade reserverat oss. 
På andra raden i salen satt nu samme Peter Bengtsson och stirrade förvånat. 
- "Då måste jag ha varit full!", utbrast han. 
Nu hade han tydligen rättat in sig i leden, för i den omröstning som sedan ägde rum i måndags röstade han för att det torts allt skulle bli ett handelscentrum på Triangeln med livsmedel och allt, minst lika stort som Ölands Köpstad.  
Ja, se den spriten!
*) Fotnot:  Nu är det faktiskt så, att kommunfullmäktige kan - och skall - självständigt ta ställning varje gång en viss fråga kommer upp på kommunfullmäktiges bord och är på inget vis bunden av tidigare beslut, så kommunalrådet försökte här använda sig av en ful härskarteknik som hon ofta utnyttjar i sådana sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar