Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 13 december 2014

Roligt att fylla sjuttio!

Som väl ingen kunnat undgå att märka - i varje fall inte läsare av Ölandsbladet - så var det någon som fyllde jämna år i förrgår. Man kunde av tidningsuppslagets storlek tro att det var kungen som fyllde år, men det var faktiskt bara jag. Har inte brukat fira sånt tidigare för min egen del, men den här gången kände jag att det kunde vara på tiden. Så jag var inte bortrest utan hade för första gången öppet hus. Öppet för vem som ville.    
Det blev en fantastisk dag som började med champagnefrukost klockan sex på morgonen och slutade med bubbel fram emot midnatt! Däremellan en härlig blandning människor som kom och gick och gratulerade. Visste inte att jag hade så många vänner, så det var positivt överraskande.     
Som tur var hade en lokal konservfabrik sponsrat med sin goda kantarellsoppa, och detta så rikligt tilltaget så att det räckte till alla som kom. Systembolaget höll med vin* och själv hade jag den sista tiden laddat upp i bakugnen med åtskilliga omgångar av det egna knäckebrödet.    
Vänner dök upp från alla håll och kanter - som längst ända ifrån Portugal - och jag kom att överväldigas av alla möjliga fina presenter, något som jag bara inte hade väntat mig! Men visst blir man glad när så många kommer och visar sin uppskattning.    
Bland uppvaktande gratulanter fanns två lokala partier (avslöjar inte vilka). Från ett f d kommunalråd - för övrigt det bästa kommunalråd som vår kommun hittills har haft  - fick jag en vacker orkidé, vilket gjorde mig väldigt rörd. Det dök t o m upp en gratulant från "sångkören"** som sjöng på Hemgården i Långlöt i tisdags.    
En av gästerna på kvällskvisten överraskade med att ha med sig ett maffigt fyrverkeri. Min osäkerhet om lagstiftningen på detta område medför att jag inte tänker avslöja om det avfyrades från balkongen eller inte. 
Är det så här roligt att fylla sjuttio, så ser jag verkligen fram emot hundraårsdagen***! 
--------------------------------------------------------- 
Apropå luciafirande förresten, så är det idag precis 70 är sedan som jag för första gången deltog i ett sådant genom att med att med en liten stjärngossestrut på huvudet "uppvakta" min mamma på BB. Minns dock inte själv händelsen utan har fått den berättad för mig i efterhand.
 --------------------------------------------------------- 

*)     Fotnot 1: Nåja, jag kunde ta hem ett kopiöst antal vindunkar och lämna tillbaka dom som blev över, så det var inte så att Systembolaget "bjöd", vilket ju annars hade varit trevligt!  
**)   Fotnot 2: D v s kommunstyrelsen, som hade möte i Hemgården då. 
***) Fotnot 3: Läser i en krönika i Ölandsbladet idag att man på Förvaltningsrätten i Växjö tydligen fått för sig att det är hundrafyrtio år som jag har fyllt. Vad roligt, då är jag nog världens piggaste hundrafyrtioåring! Vilket 150-årskalas det ska bli!

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar