Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 7 december 2014

Skåpmat 7

Förhandsgranska
Bakom lucka 7 (2013):  
SJU dagar i veckan kan avdankat kommunalråd leva flott
på mångdubbel pension emot vad dom flesta äldre fått
i elva års tid till fyllda sextifem
ifall inte hut går hem! 
Mina egna kommentarer: 
Hut har väl inte riktigt gått hem.
Strax före valet fick jag stöd för min motion att avskaffa politikerpensionerna - även för då sittande - från såväl socialdemokrater som miljöpartister. Men då hade vi ingen majoritet utan motionen blev nedröstad. 
Nu EFTER valet när Ilko Corkovic (s) lätt kan skapa majoritet för sina ståndpunkter, så vill inte Ilko ta upp saken på nytt. "- Vi ska inte bråka", säger han nu. Är det månne möjligheterna till framtida egen politikerpension som kan spöka? 
Det i och med valet avdankade kommunalrådet Lisbeth Lennartsson (c) har snabbt fått en ny kommunal tjänst som förmodligen är bättre betald än den tidigare som undersköterska och kan därmed klara sig gott utan politikerpension.
Vill Du kommentera, klicka här!

2 kommentarer:

  1. Hej! Är det inte så att ifall en "pensionär" får arbete så skall lönesumman dras av från politikerpensionen?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt!
    Så i det aktuella fallet borde det inte bli aktuellt med någon politikerpension!

    SvaraRadera