Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 26 maj 2018

Lika lätt som att lära en katt att sitta på toaletten - lättframkomlig gångväg spolad

Att försöka förklara för 32 motvilliga kommunfullmäktigeledamöter hur det är att till fots ta sig Hälsocentralen (som är det fina namnet på vår nya vårdcentral) är ju ungefär lika lätt som att lära en katt att använda sig av vattentoalett. Ingen av dem vill ta till sig. Varken katten eller kommunpolitikerna.
Savannah.jpg
På toaletten? Foto: Wikipedia
Politikerna i vår kommun är helt enkelt inte ett dugg intresserade och skiter väl högeligen hur det är att ta sig till vår sjukvårdsmottagningen med rullator. Själva åker dom ju bil överallt dit dom ska, eller möjligen cyklar om det är nära.
Och någon brist på parkeringsplatser är det ju inte vid Hälsocentralen - och var i vart fall inte i måndags när jag hade bjudit ledamöterna dit en halvtimme innan kommunfullmäktigemötet skulle börja. Att ingen kom dit och fick se  hur det såg ut gjorde det knappast lättare för mig att sedan förklara för dem de gåendes gåendes möjligheter att ta sig till och från Borgholms hälsocentral. 
I vart fall misslyckades jag totalt när min motion om att försöka skapa en framkomlig passage skulle behandlas. Ledamöterna förstod inte alls - eller ville inte förstå! Så dom förstod inte när jag försökte förklara 
  • att den gångväg som rekommenderats i tjänsteutlåtandet - och av kommunstyrelsen - går över privat mark (som ägs av en HSB-förening som inte vill någon allmän trafik där). 
  • att farofyllda situationer kan uppstå när folk med rullatorer ska passera förbi en räcka med garageportar, där det kan komma ut backande bilar 
  • att farliga situationer även kan uppstå när gående ska nyttja ett övergångsställe där skyltarna är bortplockade 
  • att det blir problem för gående med rullatorer när gångbana på andra sidan "övergångsstället" saknas och de istället möts av en hög kant med gräsbeklädd slänt på andra sidan - och "övergångsstället" dessutom är beläget i en farlig korsning
  • att gångbanan på den enda tillåtna vägen sista biten till Hälsocentralen - längs Tullgatan och Sandgatan runt HSB-centralen är ojämn och bucklig och riskfylld för personer som går illa eller med rullator 
  • att det är nödvändigt att skapa en acceptabel gångväg - med riktigt övergångsställe - för gående till och från vårdcentralen 
  • samt att man borde kontakta en av de andra HSB-föreningarna som äger en oanvänd gräsyta där en perfekt gångväg skulle kunna anläggas för att lösa problemet.
Otillåten väg som kommunstyrelsen rekommenderar. Foto: Per Lublin
HÄR kan ni själva se och höra hur det gick till när motionen "behandlades" i kommunfullmäktige och avslogs med röstsiffrorna 29 - 3. Ingen annan än jag sade så mycket som ett knäpp under ärendets behandling mer än att några av  satt och småpratade med varandra medan jag stod i talarstolen. Någon läste tidningen och satt och petade sig i näsan. Andra halvsov utan att lyssna på mina argument. 
De enda som sedan stödde mig i omröstningen var två centerpartister. Den ende kvarvarande sverigedemokraten efter diverse avhopp avstod från att rösta.
Och hade huvuddelen av politikerna tänkt med något annat än sina arslen hade dom insett att dom boende som flyttar in På Bovieran och Bosams också kommer att ha behov av den gångvägen som ännu inte finns när dom ska gå in till stan!
Morgonen efter - i tisdags - filmade jag det som jag hade tänkt visa för politikerna innan mötet - ifall dom hade kommit dit - och dom filmerna kan ni få se här:
Film 1:  Av kommunstyrelsen rekommenderad men otillåten och farlig väg 
Film 2: Tillåten och farlig omväg
Film 3: Önskad genare väg med bättre övergångsställe
                                           
       
Relaterade inlägg: 
Att med egna ögon se på plats innan mötet  - söndag 20 maj 2018  
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR! 

2 kommentarer:

  1. Just katten på bilden tillhör en kattras det går att lära sitta på toaletten.
    Bara som en liten information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, det är ju en katt av rasen Savannah. Som ju faktiskt går att lära att sitta på toaletten. Därför har jag inte HELT gett upp att det även går att lära politiker begripa, åtminstone inte om det går välförtjänt dåligt för dom i valet i höst men riktigt bra för Ölandspartiet
      :-) :-) :-)

      Radera