Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 22 november 2020

Domsöndag - med en särskild innebörd i år

Idag är det Domsöndag - den sista av Kyrkoårets alla dagar och den dag då  prästerna förr i världen kunde skrämma skiten ur sina församlingsbor genom att predika för dem vad som väntade dem om de inte gjorde omedelbar bättring. 

Om jag var präst och stod i predikstolen och skulle hålla domsöndagdpredikan idag skulle jag fråga mina åhörare om de inom kort skulle vilja avsluta sina liv i plågsamher och respiratorer utan att få ha några närstående kring sig. Och om de önskar att de innan de kom in på intensiven skulle ha hunnit sprida den fruktansvärda sjukdomen vidare? Och så skulle jag lägga till, att isåfall kan de lugnt gå på krogen med sina vänner och gärna hänga med på efterfest efter att krogen har stängt. 

Och tycker de dessutom att det är fullt OK om döden kommer på besök i full tomteutstyrsel på  julaftonen, då ska dom också passa på att besöka butiker och varuhus på Black Friday och köpa julklapparna billigt. 

Men vill dom istället förskona sig själva och sina nära och kära från att brytas ned och avlida i covid-19, då ska dom verkligen avhålla sig från allt fysisk samröre med andra än dom personer som dom bor tillsammans med. Inte ens komma i närheten av andra personer än dom som dom lever tillsammans med. 

Och till sist skulle jag önska att det inte fanns ens en enda åhörare i kyrkan. Utan att alla kunde höra mig på distans via dagens tillgängliga teknik. 

Domsöndagen har faktiskt en särsild innebörd i år, eller hur?

Tyckt och tänkt av 

Per Lublin 

Kommentarer

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka"  R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar