Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 26 november 2020

Löfven, Tegnell och jag. Samt ett scenarium

Suttit framför TV:n och kollat eftermiddagens pressträffar, statsminister Stefan Löfven och statsepedemiolog Anders Tegnell har ju haft varsin idag.
Löfven ger stöd för mitt råd om att folk bör ge f-n i att besöka varuhus, köpcentra och butiker imorgon på Black Friday. Konstigt att han - som har yttersta makten - inte gjort ett snabb-beslut att dom ska ha stängt då, det hade jag gjort om jag kunnat. 
Tegnell och hans folkhälsomyndighet har tydligen fått i uppdrag av regeringen att måla upp scenarier. Det har han inte varit särskilt duktig på tidigare. Nu målade han upp att den andra covidvågen skulle kanske stabilisera sig i mitten av december och börja avta i landet i januari. Då har han nog inte tänkt på att det finns massor av malgerudare och erik-arvidsöner i vårt land som skiter högeligen i allt vad vett, råd och restriktioner heter.  
Själv har jag ett alldeles utmärkt  scenarium  från balkongen här hemma i Borgholm sisådär en tjugo minuter innan solen ska gå ned. Ett sådant behövs det ingen folkhälsomyndighet för att måla:
Scenarium från balkongen som det det inte behövs någon folkhälsomyndighet för att måla upp.

Den som lever får se. 

Foto: Per Lublin 

Vill du se mina senaste inlägg, ”klicka" R

1 kommentar:

  1. Nej, scenarier (utom ditt) eller modeller är svåra att få rätt, vilket Tegnell också var mycket noga med att påpeka. Modellerna är inga kristallkulor utan spottar ut en prognos som inte är säkrare än de osäkra indata som petas in. Jag skulle, som du, gärna stänga ner Black week, men lagen är för tandlös och regeringen kan inte göra det, så länge undantagstillstånd inte är möjligt i fredstid (grundlagen).

    SvaraRadera