Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 16 april 2012

Välkomna hit, kommungranskarna!


Såg ni televisionens "Uppdrag Granskning" i onsdags? Där hade kommungranskarna ägnat programmet åt hur skumraskföretag under märkliga omständigheter fått ett antal uppdrag från Solna stad, som dom inte skött särskilt bra, men som dom tagit desto bättre betalt för. Jag kan tänka mig att en del som såg programmet blev chockade och undrade om det verkligen kan gå till på det viset hos kommuner. Ni som missade det timslånga avslöjande programmet kan se det om ni klickar här!

Inga jämförelser i övrigt - för man kan naturligtvis inte jämföra ett kommunägt företag som Borgholm Energi med rena bluff-företag utan egentliga adresser - men nog kom jag efter att ha sett programmet osökt att tänka på hur Borgholm Energ (BEAB) fakturerar Borgholms kommun för än det ena, än det andra på ett specifikationsmässigt väldigt bristfälligt sätt, t ex när det gäller den kommunala maten.

När BEAB inte behöver ange några tydligt specificerade kostnader är det lätt att salta notan ordentligt, och där har vi väl förklaringen till att den kommunala maten är så mycket dyrare i Borgholms kommun än vad motsvarande mat är i många andra kommuner. Man har då rätt att ställa frågan: Vart tar alla pengarna vägen som Borgholms kommun (och våra äldre) betalar för den kommunala maten?
Sammanfattingsvis vill jag fråga:

Hur mycket går till annat av de pengar som kommunen betalar till BEAB för olika tjänster åt kommunen och vart tar alla dom pengarna vägen?

Kommungranskarna är välkomna även hit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar