Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 15 mars 2015

Från sclagerfinal till kommunfullmäktigeföreställning

Undrar hur många av dom tolv "svenska" finalbidragen som jag kommer att komma ihåg i morgon? Eller om en vecka?     
Så skrev jag på bloggen igår kväll innan jag stöp i säng strax före klockan elva. Då kunde jag nog nynna på "Guld och gröna skogar" och mindes kanske hur det det samiska bidraget lät. Resten lät för mig alldeles för lika varandra för att lägga något av dem på minnet.     
Och mycket riktigt, i dag kunde jag inte komma ihåg hur något av dom schlagerfinallåtarna lät men skulle känna igen "Guld och gröna skogar" om jag skulle höra det på radio. Men det gjorde jag inte 
Tacka vet jag det tidiga 50-talets slagdängor som fortfarande sitter som gjutna i minnet, låtar som "Valpen i fönstret", "Vildandens sång", "Mjölnarens Irene" och så naturligtvis "Flottarkärlek"! Då fanns det heller ingen TV-ruta att behöva sitta framför.
Det var en verkligt töntig och rätt så sövande schlagerföreställning i TV-rutan igår kväll och jag har svårt att begripa vad förra statsministerfrun Filippa Reinfeldt hade med i programmet att göra. Kanske hade hon tröttnat på singellivet och sökte med ljus och lykta efter någon ny relaton :-) Men var det rätt plats och rätt tillfälle?      
I morgon kväll blir det direktsändning från Borgholms kommunfullmäktiges andra sammanträde för i år. Förhoppningsvis blir det en aning mer seriöst än gårdagskvällens schlagerfinalsändning. Då kommer det som vanligt att ligga en länk här på bloggen som det bara är att klicka på!     
Då blir det också premiär för den nya röstningsmaskinen i kommunfullmäktige och vi får hoppas att den fungerar bättre än röstningsappen vid schlagerfinalen igår kväll. Förhoppningsvis slipper man då detta pustande och stånkande som annars brukar förekomma när man begär votering, eftersom proceduren nu bör gå lite snabbare.      
Vill du se vad som är på tapeten i morgonkväll kan du klicka här!
Vill du kommentera, klicka här
  
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar