Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 29 mars 2015

Sommartid sedan i natt

Tillhör ni den sorts människor som stället väckarklockan på väckning till strax före två på natten när det ska bli sommartid för att pliktskyldigast exakt klockan två vrida fram husets klockor en timme? Det gör inte jag, Och antagligen inte ni heller
Hade en skön sovmorgon idag och steg inte upp förrän för ungefär en timme sedan. Och då sköt jag fram visarna på köksuret från tre minuter i halv sju till tre minuter i halv åtta. Det är bäst att göra det medan man kommer ihåg det. Så att man sedan inte missar något som ska ske vid en viss angiven tidpunkt. Annars är ju klockan inte så viktig. 
Minns fortfarande en gång för länge sedan när jag i samband med en Polen-kryssning satt i godan ro i en hotellmatsal i Gdynia och genom fönstret plötsligt såg "våran" båt, som vi skulle åka tillbaka med, lägga ut för återfärd till Karlskrona. Hade missat att det hade blivit sommartid under natten och ingen hade sagt någonting om det. 
För mig var det ingen katastrof att bli kvar ytterligare en dag i Polen, men några medpassagerare var förtvivlade och började irra omkring efter flygbiljetter hem. 
För mig finns det större problem här i världen än sommartid, men jag vet någon som har sagt att den som avskaffar sommartiden ska få den personens röst i nästa val! Men den personen är inte lika morgonpigg som jag! 
Vill du kommentera, klicka här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar