Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 15 mars 2015

.

Opinionsledaren:
   






På rätt väg!


I en ledare här på bloggen med rubriken Självklart att Ilko ska gratuleras som jag skrev den 28 september - två veckor efter efter valet - gav jag det blivande kommunalrådet ett antal goda råd. Ett av dem var:
Se till att en öppen beredning med deltagande från alla partier omgående tillsätts för att förutsättningslöst utreda och föreslå nya grepp för att vända befolkningsutvecklingen på norra Öland – den största utmaningen som kommunen står inför! 
Och det rådet har Ilko följt. 
   
Ett tidigare kommunfullmäktigebeslut har funnits sedan flera år tillbaka om att tillsätta en beredningsgrupp för landsbygdsutvecklingen på norra Öland - där sammansättningen dock skulle ske efter respektive partis storlek och inte alla partier skulle få vara med - men dåvarande kommunalrådet Lisbeth Lennartsson tyckte tydligen inte att utvecklingen på norra Öland var lika viktig som kommunvapen och nya logotyper, eftersom tillsättandet av gruppen prioriterades bort. Kanske var det helt enkelt bara därför att bakom förslaget om beredningen låg partirivalen Christina Ateva, som beredningsgruppen aldrig kom att bli tillsatt under den lennartssonska kommunalrådstiden.
   
Hur som helst har Ilko följt mitt råd och sett till så att både en sådan grupp omgående - ja i vart fall nu i januari - har blivit tillsatt och med deltagande från alla partier (och inte efter respektive partis storlek)!
   
Gruppen - där jag är en av dem som ingår - har nu varit igång i över en månad och hunnit ha två mycket givande möten - och satt igång med ett antal arbetsuppgifter - som bådar gott för fortsättningen, att förutsättningslöst komma fram till nya effektiva och nödvändiga grepp för att vända den negativa befolkningsutvecklingen på norra Öland.
  
Detta är den i särklass största utmaning som vår kommun står inför!
  
Det känns bra att nu kunna dela denna insikt med politiker från de övriga partierna och jag hyser stora förhoppningar om att vi verkligen ska lyckas komma till bra resultat!
Du kan kommentera den här ledarartikeln om Du klickar här!  
 Vill Du läsa fler av mina ledarartiklar, klicka här! 
                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar