Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 9 oktober 2020

Att vrida klockan tillbaka och återgå till "det gamla vanliga" blir i rådande läge åldersdiskriminering. Vad tycker du?

Gruppledarmötet imorse blev än värre än det värsta scenariot som jag hade befarat. Det var tydligen redan beslutat det som jag var rädd för att något stolpskott skulle föreslå. Dom är tydligen inte det minsta rädda för att någon covid-19-smitta ska sprida sig hos oss och signalerar därför faran över!

Kommunfullmäktige ska således  återgå till "det gamla vanliga" med alla ledamöterna på plats och utan möjlighet att vara med på distans. Är det  tydligen meningen. 

Kommunstyrelsens ordförande Ilko Corkovic (gruppledare för S) meddelade detta som ett av fullmäktigepresidiet redan fastställt faktum för nästa fullmäktigesammanträde. Som dock ska hållas på Folkets hus i Borgholm istället för i Stadshuset. Allt detta utan att ledamöterna ens blivit tillfrågade. 

Herr Carl Malgerud (gruppledare för M) tyckte detta var okej eftersom han bedömde nuvarande situationen som ”inte allvarlig”. Detta sagt av en person som i månadsskiftet februari - mars inte var det minsta rädd för att dra hit smittan från Norra Italien när han reste dit på skidsemester, för coronan ”var ju inte värre än en vanlig förkylning” och dessutom hade han ju ”köpt handsprit”...  

Jag undrar, hur jävla korkad får en politiker vara? Finns det ingen gräns? Undrar jag som en gång i tiden tyckte att Malgerud var en vettig person. Tji, vad jag den gången bedrog mig!  

Vi som av väljarna i vår kommun valts till att ingå som ledamöter i kommunfullmäktige och är fyllda sjuttio år ska alltså inte längre kunna deltaga vid kommunfullmäktiges sammanträden på distans som vi har kunnat alltsedan i våras när coronan bröt ut i vår region! Inte utan att bryta mot Folkhälsomyndighetens rekommendationer att undvika sociala sammankomster. Och det ska man ju inte behöva! 

Jag tänker definitivt inte ge avkall på min rätt att som folkvald ledamot deltaga i kommunfullmäktiges sammanträde och ska givetvis medges möjlighet att få göra det på distans. 

Här handlar det om åldersdiskriminering mot oss valda ledamöter som har fyllt 70 år! Vi måste ha rätt att deltaga i mötena på distans utan att riskera liv och hälsa på grund av coronan. Och jag har nu under förmiddagen skrivit till Diskrimineringsombudsmannen (DO) och påtalat saken. 

Avslutningsvis vill jag tillägga att nu när alla pratar om att vi i framtiden ska kunna arbeten på distans, ha sammanträden på distans, inte behöva åka så mycket o s v och coronan påskyndat att dessa möjligheter utvecklats och vi har fått ett helt nytt tänk avseende boende, arbete och resor, så kan man tycka att fullmäktigepresidiets beslut är att vrida klockan tillbaka. 

Vad tycker du?

                             

Kommentarer

                           

Relaterat inlägg: 

Coronaläget är högst oroande! Så vad ska dom komma med i Stadshuset imorgon? - torsdag 8 oktober 2020

  

Vill du se mina senaste inlägg klicka HÄR!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar